T -Hjälp sökes för fräsning av form i MDF alt annat material

Frobom
Inlägg: 1
Blev medlem: 4 juli 2016, 22:02:46

T -Hjälp sökes för fräsning av form i MDF alt annat material

Inlägg av Frobom »

Hej!
Är helt nyregistrerad på detta forum och såg denna väldigt trevliga del av forumet och tänkte be om hjälp med ett litet projekt jag håller på med.
Jag skulle behöva ha hjälp med att fräsa en form som ska användas för att pressa skateboards.
Jag har sedan tidigare en form som är cnc fräst, dock är den gjord utan poppel och ser ut såhär:
IMG_2749-2.JPG
Nu skulle jag vilja ha en ny med lite andra dimensioner, men är hopplöst dålig på det mesta som har med både CAD, programmering och fräsning att göra. Att jag köpte den förra formen helt färdig behövs kanske inte sägas :)

Formen hade jag tänkt att den skulle vara ca 100 cm lång och 30 cm bred.

För att få samma tryck över hela brädan när man sedan pressar så måste man räkna bort tjockleken på brädan, och sedan fräsa utefter det.
Jag är som sagt helt novis på CAD, men har suttit och försökt få fram en form. Dessvärre kommer jag inte längre än att jag lyckats få fram den delen som ska "räknas bort". Att beskriva är inte helt min sak förstår jag nu men såhär ser det ut.
Skärmavbild 2016-07-04 kl. 23.36.28.png
Nu är jag inte alls säker att den där ritningen blivit helt korrekt, men jag ska be en vän titta på det som kan det här bättre än vad jag kan.

Jag hade tänkt att man borde kunna fräsa den i MDF, men jag är öppen för förslag!
Betalar mer än gärna bra för ett väl utfört arbete, och jag har inget emot att åka en bit för att hämta upp för att slippa skicka osv.

Vore jättekul om någon nappade! Har varit i kontakt med så många företag så jag har tappat räkningen men får nobben av alla.

Tack på förhand, hoppas jag inte glömt någon viktig info!


Med vänlig hälsning,

Robert
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ack1
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 april 2013, 15:59:18
Ort: Enköping

Re: T -Hjälp sökes för fräsning av form i MDF alt annat mate

Inlägg av ack1 »

Har det löst sig ? :)
anojak
Inlägg: 223
Blev medlem: 4 oktober 2011, 12:20:55

Re: T -Hjälp sökes för fräsning av form i MDF alt annat mate

Inlägg av anojak »

Vad betyder "betalar bra"? Jag har en maskin med vakuumbord och riggade verktyg där jag skulle kunna köra biten men jag har knappt någon tid över den närmaste månaden. Skicka över CADen + vad du är beredd på att betala ink material så kollar jag på det.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: T -Hjälp sökes för fräsning av form i MDF alt annat mate

Inlägg av Retroperra »

Vanlig MDF är lätt att relativt att knäcka och komprimeras dessutom en bit under större tryck.
jag skulle välja en vältorkad fura, bok eller björk.
Skriv svar