kopplingar för fyrkantsprofiler

sigra
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 februari 2018, 20:29:10

kopplingar för fyrkantsprofiler

Inlägg av sigra »

Var kan man köpa kopplingar för fyrkantsprofiler?
Bild
BildBild
Det vore bra att ha för att snabbt göra ramkonstruktioner av fyrkantsrör utan att svetsa eller som prototyp innan man svetsar. Eller för att kunna justera konstruktionen för olika ändamål. Kopplingarna får gärna vara omålade och ha gängade hål för skruvar som man kan låsa fast rören med. Gärna annat än bara räta vinklar (t.ex. 45°).

Är på jakt efter någonting som gör att jag bara behöver kapa rören, stoppa ihop delarna och låsa fast med skruvar.

Har inte letat på utländska sidor än.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: kopplingar för fyrkantsprofiler

Inlägg av Nerre »

Jag är tveksam till att det finns så väldigt många i metall, för att det blir antagligen dyrare än att svetsa ihop grejerna (och då är det liten efterfrågan).

Däremot finns det väl i plast, för att montera ihop aluminiumrör för utställningsmontrar och såna grejer. På Hornbach har jag sett att de har sånt i alla fall.
Användarvisningsbild
electronix
Inlägg: 346
Blev medlem: 29 mars 2009, 10:48:08
Ort: Norrköping

Re: kopplingar för fyrkantsprofiler

Inlägg av electronix »

Kolla med Swedimport.se har för mig att dom kan ha något slikt.
sigra
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 februari 2018, 20:29:10

Re: kopplingar för fyrkantsprofiler

Inlägg av sigra »

Swedimport.se verkar bara ha av plast. Jag söker sådana som är av samma stålmaterial som fyrkantsrör. Helst ska de passa utanpå 40 mm fyrkantsrör. Beträffande den koppling som de kallar 2D3 är det viktigt att det ena fyrkantsröret går genom knuten, så att knuten går att flytta längs röret. Dessutom ska det finnas gängade hål för låsskruvar, alternativt hål med muttrar fastsvetsade utanpå.

Enligt vad jag har läst uppstår vid svetsning spänningar i konstruktionen, som därför måste avspänningsglödgas i en stor ugn. Finns syre i ugnen uppstår då oönskat glödskal. Kan man köpa färdiga kopplingar, som redan är svetsade och avspänningsglödgade, kanske i mindre ugn med skyddsgas för att undvika glödskal, slipper man dessa komplikationer och man skulle kunna sätta i hop en stor ramkonstruktion med hög precision och flexibilitet.

Liknande föremål (fast galvaniserade) har efterfrågats i annat forum tidigare.
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: kopplingar för fyrkantsprofiler

Inlägg av JOLO725M »

Fixa hem dom på bilden så kan säkert firman i industriområdet bredvid lunchrestaurangen svetsa på en mutter om du borrar hål först.
sigra
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 februari 2018, 20:29:10

Re: kopplingar för fyrkantsprofiler

Inlägg av sigra »

Är de på bilden målade? Tycker att det ser ut så. Har för mig att svetsare inte vill hålla på med målade föremål eftersom det bildas giftiga gaser.
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: kopplingar för fyrkantsprofiler

Inlägg av JOLO725M »

Ja, förmodligen pulverlackade. Inget som inte ett svep med lamellen fixar.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: kopplingar för fyrkantsprofiler

Inlägg av GeekJoan »

När jag var på Bauhause idag såg jag dessa. Fanns flera modeller. https://www.bauhaus.se/profilforbindare ... svart.html
sigra
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 februari 2018, 20:29:10

Re: kopplingar för fyrkantsprofiler

Inlägg av sigra »

Såg faktiskt någonting som verkar lovande.
BildBildBild
Visserligen aluminium, men borde gå att trä utanpå vanliga 40 mm x 40 mm (eller 25 mm x 25 mm) fyrkantiga stålrör som finns att köpa lite varstans.
Skriv svar