Har jag förstått detta med ESD rätt?

Calby
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 april 2017, 20:15:10

Har jag förstått detta med ESD rätt?

Inlägg av Calby »

Hej,
Det är som så att jag har köpt mig en ESD matta, armband och verktyg.
Jag ska byta div delar i min laptop och jag kopplar allt som så att jag kopplar mattan till laptopen och sedan kopplar jag mattan till mitt armband.
Jag ser till att alla verktyg, delar m.m ligger på mattan innan dom går in i laptopen så att dom får samma potential.
Jag nuddar alltid verktyget + mitt finger mot metall inne i datorn innan jag börjar också bara utifall att. Ovansidan på USB ingången tar jag på, ni ser den på bilden bredvid där jag har fäst klämman.

Grejen är att jag tycker inte det finns något bra ställe att fästa krokodilklämman från mattan i laptopen, se bilden nedan hur jag har gjort jag vet att det är någon form av järn eller gjutning och bottenplattans skruvar går in där och kollar man så verkar även gångjärnen till skärmen vara fästa i samma material så antar att moderkortet m.m skruvas fast där med, annars finns det bara plast och kolfiber i datorn av det jag kan se.
Eller det kanske inte behövs, koppla ihop mattan och datorn med klämma? Mattan kanske ger laptopen samma potential som mig som att datorn ligger på den?

Så här har jag kopplat det nu:
Bild
Bild
Bild

Jag missade dock att jag behövde jorda mattan genom att koppla in den i ett jordat uttag här hemma.
Jag funderade om jag kan ta en skarvdosa och sedan fösta klämman i din inringade delen på skarvkabeln?
Bild
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Har jag förstått detta med ESD rätt?

Inlägg av PeterH »

Strunta i skarvsladden och köp istället en vanlig stickpropp och dra en enkelledare från jordblecket via ett 10Mohm motstånd till mattan... Du vill inte riskera att nätspänningen kommer i närheten av din arbetsyta.
Calby
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 april 2017, 20:15:10

Re: Har jag förstått detta med ESD rätt?

Inlägg av Calby »

PeterH skrev:Strunta i skarvsladden och köp istället en vanlig stickpropp och dra en enkelledare från jordblecket via ett 10Mohm motstånd till mattan... Du vill inte riskera att nätspänningen kommer i närheten av din arbetsyta.
Du menar en sån här?
[electro]https://www.electrokit.com/en/grounding ... -esd.48239[/electro]
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Har jag förstått detta med ESD rätt?

Inlägg av adent »

Rätta mig någon om jag har fel, men så här tror jag det är:

1. Mattan ska vara ansluten till jord via ett högt motstånd, så att mattan efter en liten stund antar jord-potential.
2. Mattan ska inte vara direkt ansluten till jord, då kan det vara farligt om du råkar få ström i dig.
3. Det räcker att lägga saker på mattan, den är svagt ledande och kommer därför sakta och fint att kortsluta ner statiskt laddade saker till jordnivå.
4. När du har armbandet runt din arm har du samma potential som mattan, allt är bra :)

MVH: Mikael
Calby
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 april 2017, 20:15:10

Re: Har jag förstått detta med ESD rätt?

Inlägg av Calby »

adent skrev:Rätta mig någon om jag har fel, men så här tror jag det är:

1. Mattan ska vara ansluten till jord via ett högt motstånd, så att mattan efter en liten stund antar jord-potential.
2. Mattan ska inte vara direkt ansluten till jord, då kan det vara farligt om du råkar få ström i dig.
3. Det räcker att lägga saker på mattan, den är svagt ledande och kommer därför sakta och fint att kortsluta ner statiskt laddade saker till jordnivå.
4. När du har armbandet runt din arm har du samma potential som mattan, allt är bra :)

MVH: Mikael
Jag förstår inte punkt nr 1, högt motstånd, är det en sån som jag länkade till ovan?

Sen skriver du att mattan inte ska vara kopplad till Jord i punkt 2, jag blir förvirrad.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Har jag förstått detta med ESD rätt?

Inlägg av Icecap »

Calby: "Jag förstår inte punkt nr 1, högt motstånd, är det en sån som jag länkade till ovan?"
Ett "högt motstånd" betyder "ett motstånd med högt motståndsvärde" vilket betyder t.ex. 10M.

"Sen skriver du att mattan inte ska vara kopplad till Jord i punkt 2, jag blir förvirrad."
Nej, svaret var: "Mattan ska inte vara direkt ansluten till jord, då kan det vara farligt om du råkar få ström i dig."

Motståndet mellan skyddsjord och "dig" säkrar att även om något går fel kan det inte gå ström genom dig via motståndet, ingen betydande ström iaf.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Har jag förstått detta med ESD rätt?

Inlägg av Purre »

Ja det är en sådan du länkar till, dock osäker på om du skall ja hona eller hane på knappen.
Calby
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 april 2017, 20:15:10

Re: Har jag förstått detta med ESD rätt?

Inlägg av Calby »

Icecap skrev:Calby: "Jag förstår inte punkt nr 1, högt motstånd, är det en sån som jag länkade till ovan?"
Ett "högt motstånd" betyder "ett motstånd med högt motståndsvärde" vilket betyder t.ex. 10M.

"Sen skriver du att mattan inte ska vara kopplad till Jord i punkt 2, jag blir förvirrad."
Nej, svaret var: "Mattan ska inte vara direkt ansluten till jord, då kan det vara farligt om du råkar få ström i dig."

Motståndet mellan skyddsjord och "dig" säkrar att även om något går fel kan det inte gå ström genom dig via motståndet, ingen betydande ström iaf.
Det är 1moh motstånd i armbandet, i mattan och i sladden som jag länkade ovan, är det tillräckligt för att vara säkert för mig?

Purre skrev:Ja det är en sådan du länkar till, dock osäker på om du skall ja hona eller hane på knappen.
Tackar, de ska vara hona på knappen då kan jag fästa den i mattan.

Så då pluggar jag in den i skarvsladden bara och kör.

Lär ha skarvsladd imellan för ända jordade uttaget jag har är ovanför diskbänken i min lgh, det installerades när dom satte in min bänkdiskmaskin.
Sen resten av köket är ojordat, gammal lägenhet.

Lär väll inte vara några problem med att ha skarvsladd så länge den också är jordad eller?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Har jag förstått detta med ESD rätt?

Inlägg av Icecap »

Calby: "Det är 1moh motstånd i armbandet, i mattan och i sladden som jag länkade ovan, är det tillräckligt för att vara säkert för mig?"
DEFINITIVT INTE! 1m Ohm är i detta samband en kortslutning!

Hade det varit 1M Ohm ville det vara alldeles utmärkt.

M = Mega (1 000 000)
m = mili (0,001)
Calby
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 april 2017, 20:15:10

Re: Har jag förstått detta med ESD rätt?

Inlägg av Calby »

Icecap skrev:Calby: "Det är 1moh motstånd i armbandet, i mattan och i sladden som jag länkade ovan, är det tillräckligt för att vara säkert för mig?"
DEFINITIVT INTE! 1m Ohm är i detta samband en kortslutning!

Hade det varit 1M Ohm ville det vara alldeles utmärkt.

M = Mega (1 000 000)
m = mili (0,001)
Nu blev jag förvirrad, tror de kan vara 1M Ohm osäker jag har följande "saker".

Denna matta:
https://www.inet.se/produkt/6902003/ine ... atta#specs

Denna kabel kopplad från mattan till mitt armband:
https://m.conrad.se/ESD-jordningskabel- ... pi=1364537

Detta armband:
https://www.inet.se/produkt/6901005/esd ... or#merinfo

Sen har jag beställt denna:
https://www.electrokit.com/en/grounding ... -esd.48239

Den verkar ha det rätta motståndet.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Har jag förstått detta med ESD rätt?

Inlägg av adent »

Hej!

Har inte kikat här på ett tag. Men andra förklarade vad jag menade ja. Men de delar du köper är färdiga så de är helt rätt.

Det IceCap menar är att man ska vara lite noggrann med sina prefix, inte att det är någon reell risk att köpa fel.

Men allt ser bra ut! :tumupp:

Anslutning såhär: eluttag - din köpta sladd - knapp på matta - annan knapp på mattan - armband.

Självklart är ESD en risk, speciellt på vintern när det är torr luft och man lätt laddar upp sig.
Jag har hanterat mycket kretskort, IC, moderkort med mera i många år och inte använt rätt grejjer.
Jag har dock inte klappat katten innan, inte gnidit runt på stolen och inte haft fleece-tröja på mig,
mig veterligen har jag inte pajjat något p.g.a. ESD. Det luriga sägs dock vara att felen kan uppstå två
år senare, så det är helt klart bra att använda ESD-skydd!

MVH: Mikael
Skriv svar