Löda fönsterhissknappsats, fäster inte!

Bim
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 november 2016, 16:33:29

Löda fönsterhissknappsats, fäster inte!

Inlägg av Bim »

Hej.

Jag har ett bekymmer, försöker löda om som synes på bifogade bilderna

Men det fäster inte, inte alls. Jag har alltid haft lödtenn på lödspetsen och sen mot ytan där jag skall löda, för har upplevt att ytan blivit uppvärmd snabbare då, men det går inte överhuvudtaget. Kört från 280-340 grader med denna nya lödstationen, men inte helt hundra på vad som är rimligt. Eller vad lysdioderna klarar av.

Det bildas bara någon yta vid uppvärmning, ser ut som lim som jag kan skrapa bort med spetsen på en flatmejsel/kniv..

Har försökt skrapa bort så man får någon yta att löda på, men verkar inte fungera. Lodet lägger sig bara som klumpar typ, och vill inte smälta ut mot ytan, går efter att vicka loss de.

Det är alltså en knappsats för fönsterhiss till en bil.

Finns det något annat alternativ för detta ändamål? Något lim som leder ström för att fixera pinsen på lysdioden?

Tack på förhand.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Löda fönsterhissknappsats, fäster inte!

Inlägg av ochkl0620 »

Har du fluss i lödtråden? Om du löder i metallgodset i knappsatsen så kan du behöva värma längre då det leder bort värme.
EDIT. Kan också hjälpa att skrapa ytan som skall lödas då oxider mm gör det svårt att löda.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Löda fönsterhissknappsats, fäster inte!

Inlägg av E Kafeman »

Ytan är troligen elektropläterad. Ytorna ser betydligt mer ljusgula ut än övrig koppar, vilket kan tyda på ENIG-plättering.
Sådan plättering motverkar oxidation men är inte lödbart med tenn.
Möjligen kan rejäl slipning av ytan hjälpa men plättering kan tränga djup in i underliggande metall.
Oavsett plättering, större metallytor och det är svårt att få upp värmen lokalt till lödbar temperatur om inte hela metallen värms upp. Risk finns att plasten smälter långt innan.
Alternativ kan vara att borra och gänga eller nita dit lödöron. Finns skärande nitar för sådant.
Lättare borde vara att ansluta vid kabel-anslutningen och dra tunna trådar till lysdioden.
ohlinj
Inlägg: 63
Blev medlem: 21 november 2011, 18:44:13

Re: Löda fönsterhissknappsats, fäster inte!

Inlägg av ohlinj »

Ibland när jag har haft problem med att löda på något bläck har jag tagit dremeln med en stålborste och slipat lite lätt. Har än så länge alltid löst problemet.
Bim
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 november 2016, 16:33:29

Re: Löda fönsterhissknappsats, fäster inte!

Inlägg av Bim »

Hej igen. Har provat lite till, dock inte slipat igenom något ytskikt.

Har lödat lite småpryttlar, men man inser vilken nybörjare man är då man inte har koll på temperaturer överhuvudtaget.

Men funderade på köpa detta: https://www.electrokit.com/konduktiv-fa ... 50ml.49130

Såg något youtubeklipp där det torkade och såg ganska "fast" ut, och sen något epoxylim ovanpå kanske? :)



Slänger in lite andra frågor.

Avlöda SMD leds, bästa metoden? Snabbaste? Är det en sådan där liten varmluftspistol maskin, vet ej vad de heter :D

Temperaturer, tex ett instrumenthus för att inte förstöra övriga komponenter? Har kört på 320-340C vid avlödning utav SMD. Känns lite väl högt, får ändå hålla 4-8sek med lödtenn på spetsen, för att ö.h.t få smält lodet.

Sen 300C för pålödning utav ny SMD lysdiod.



EDIT:

Jag använder mig utav biltemas lödtenn :oops: "Lödtenn, flussfylld legering 99,3% tenn och 0,7% koppar. Smältpunkt 325–350°C."

Vad är bra och inte bra? Blyat eller ej? Är blyat mer farligt?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Löda fönsterhissknappsats, fäster inte!

Inlägg av danei »

Ditt tenn är blyfritt. Blyat tenn är generellt bättre. Men inte så bra att äta eller gödsla med. Sliipning brukar lösa en hel del problem
Om det inte vill fästa. Men vet du om du lyckas värma tillräckligt? Smälter tennet mot lödstället?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Löda fönsterhissknappsats, fäster inte!

Inlägg av E Kafeman »

Hjälper förmodligen inte att slipa, mycket talar för att det är ENIG-plättering.
Det är vanligt inom bilindustrin att ENIG-plättera ytor som ska motstå korrosion.
Varför inte löda på den rena kopparytan alldeles intill?
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Löda fönsterhissknappsats, fäster inte!

Inlägg av Nerre »

Så som grejerna sitter tror jag inte det går att värma tillräckligt utan att plasten börjar smälta.
Bim
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 november 2016, 16:33:29

Re: Löda fönsterhissknappsats, fäster inte!

Inlägg av Bim »

Kopparbanorna som finns i närheten utav lysdioden funkar inte till rätt ställen, hade behövt dra kablar över till andra banor osv, det går inte pga att det finns ingen plats när allt skall ihop.

400C då flöt det ut bättre, och har inte lyckats skrapa bort tennet (Som vid 300-350C gick att pilla loss och allt släppte i en klump). Plasten har inte smälts såpass mycket att det skulle påverka funktionen något ännu :).

Men vad tror ni om https://www.electrokit.com/konduktiv-fa ... 50ml.49130 som lösning?
Skriv svar