Hur få bort aluminiumoxid?

Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Hur få bort aluminiumoxid?

Inlägg av hcb »

Trots mitt tidigare inlägg är jag tveksam till kaustiksodan (var försiktig, speciellt med ögonen!). Min gissning är att värme är det bästa. Går det att komma åt att borra bort merparten?

Och för ordningens skull ber jag att få påpeka att bultar saknar gängor :)
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Hur få bort aluminiumoxid?

Inlägg av Erik M »

Hm... Vad gör du med muttrarna då? :vissla:
Det är inte nitar du menar? Inte popnitar då alltså, utan riktiga nitar, sådana man bultar [ooops] fast med kul hammare. Går möjligen med tråkig oxå.

Det blir otympligt att borra, att borra stål (järn?) utan stativ och uppåt, liggande på rygg, känns inte lockande.
Robban_C
Inlägg: 50
Blev medlem: 25 augusti 2004, 15:22:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Hur få bort aluminiumoxid?

Inlägg av Robban_C »

Som tidigare sagts, värme och kyla är bland det effektivaste man kan använda.
Eller borra bort skruvarna?
Men det är svårt att hålla rätt centrum och så fort man kommer utanför så drar borren iväg i det mjukare aluminiumet. Och oxiden är ännu mjukare, det är inte alls samma sak som slipmaterialet aluminiumoxid eftersom "ditt" oxid inte håller ihop.
Annars får man offra något och börja kapa sönder detta. Ungefär som att borra bort skruvarna men man tar ex vis fästena. Man väljer det billigaste av det som är enkelt att kapa sönder.
Robban_C
Inlägg: 50
Blev medlem: 25 augusti 2004, 15:22:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Hur få bort aluminiumoxid?

Inlägg av Robban_C »

Tidiga Saab 99 (fram till -72 om jag minns rätt) hade en motor om 1,7 eller 1,85 liter från Triumph. Det var för övrigt den motorn som, rejält förbättrad, fick stå modell för Saabs första egna motor.
Hursom, denna puffra hade en förkärlek för att blåsa topplockspackningar. När man sen skulle byta packning så var det mer regel än undantag att toppen satt fastärgad på en eller flera av pinnbultarna och den satt nåt så ini helv....
Lösningen, som till och med praktiserades av Saabs egna verkstäder, var att lyfta toppen 1-2 mm med våld, kofot, domkraft, travers med bilens tyngd som mothåll eller vad man nu fick till. Sen sågade man av pinnbultarna med ett bågfilsblad mellan topp och block. Med topparna lösa så gick det att pressa ur det som var kvar av pinnbulten, sen fick man borra ur bulten ur blocket.
Man kan gissa att det var särdeles roligt när alla pinnbultarna satt fastärgade. :(

Återigen, förstör det som är billigast att ersätta.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Hur få bort aluminiumoxid?

Inlägg av Erik M »

"Återigen, förstör det som är billigast att ersätta."

Men men men jag tänkte ju behålla bilen... :oops:

:mrgreen:
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Hur få bort aluminiumoxid?

Inlägg av JOLO725M »

Vad är det för bil? Har du löst det?
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Hur få bort aluminiumoxid?

Inlägg av Erik M »

Dessvärre fortfarande inte.
Och nu lär det inte hända något förrän till sent i vår... :cry:

Det är en Volvo 850.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Hur få bort aluminiumoxid?

Inlägg av NeoTech »

Aluminium oxid om den e ren på gjutna detaljer, ramlar av om man borstar den. Om den sitter fast hårdare än helvetet. Så har den gallat med andra metaller och format en ohelig allians.
Ngt jag konstaterat mer än en gång när ja skruvat på mina jänkare.. Peen hammare o värma o inte slå hårt pångt sätt utan knacka, värm o knacka o värm, för aluminium oxiden spricker isär från materialet det har gallat med på grund av olika expansions hastigheter.

Pinnbultar i aluminium hus som håller ihop gjutjärns delar (turbo aggregat) brukar vara de absolut jevligaste o brukar mest handla om tålamod för o få bort. =)
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Hur få bort aluminiumoxid?

Inlägg av Erik M »

Ungefär så ja, hela bilen har stått å hängt på en M8 i ett gäng månader.
Det blir antingen TomasL's förslag med värme å diesel eller oxå min egen variant med kaustiksoda.
Värme (hetta?) å våld är inte riktigt var jag är... än. Dels är det trångt och dels är det närheten till bensintanken.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Hur få bort aluminiumoxid?

Inlägg av NeoTech »

Ah man ska väl va försikt runt tanken.. men e mest gaserna som brinner som regel och de är gastäta utom bakåt igenom ventileringen i tanklocket. Men en godkänd tank får inte läcka neråt under vare sig gas eller bensin.. Tips värm inte tanken liksom. Man kan även sätta en bit alu plåt o limma en värmefilt på den mellan tanke o de området man jobbar i om man är nervös. (Har svetsat brevid tanken under min bil *skratt* )

Annars, så tar man antingen ner tanken eller slangar o fyller den med vatten helt enkelt..
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Hur få bort aluminiumoxid?

Inlägg av Erik M »

Jo, jag har suttit en del svetsvakt.
Och vore jag riktigt orolig så tömme jag tanken, och låter den vädras ur till alldeles tom.
Sedan kommer nästa problem, som du snuddar vid, att det inte går hål på tanken i sig.

Nå, det visar sig. :mrgreen:
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Hur få bort aluminiumoxid?

Inlägg av NeoTech »

Såvida du inte åker runt i en rostlåda som behöver en ny tank oavsett så ska de rätt mkt till för o få hål på en tank.. e ingen 0.8mm karosseri plåt i dom. =)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur få bort aluminiumoxid?

Inlägg av säter »

Robban_C skrev:Lösningen, som till och med praktiserades av Saabs egna verkstäder, var att lyfta toppen 1-2 mm med våld, kofot, domkraft, travers med bilens tyngd som mothåll eller vad man nu fick till. Sen sågade man av pinnbultarna med ett bågfilsblad mellan topp och block
Man hade en stor avdragare som kallades "ryggsäcken".
Den känner säkert många här till.
Skriv svar