Löda tunn alu-plåt?

kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av kodar-holger »

Har en stuga i fjällen. Hilde fällde ett träd som gjorde några små hål på takplåten. Men att hitta en ersättningsplåt för något som är från 60-talet gick inte. Liknande plåt finns, men fel delning och fel profildjup.

Någon svets finns inte att tillgå. Möjligen gasol. Har sökt lite på att löda alu-plåt. Ser att det finns flera metoder. Enklast tycker jag verkar vara att använda ren zink. Men så finns också speciella lod.

Ni som provat båda metoderna, kan ni kommentera vilket som känns enklast?

Plåten är 0.7mm tjock så det kommer inte gå åt så mycket värme, samtidigt som det känns riskabelt att blåsa större hål än vad det redan är.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av svanted »

är det kantig profil borde en plåtslagare kunna handbocka till så mycket som behövs.
man behöver ju bara en bit som räcker fram till närmaste skarv ovanför.
ett annt sätt är att lägga en bit plan plåt med uppvikta kanter under plåten mitt för hålen, en plåt som räcker hela vägen ner till takfoten.
att löda så tunn alu är mycket svårt, man bränner lätt upp en mycket större hål när plåten tvärsmälter..
så det är nog en dålig idé.
de speciella lod som finns innehåller mer eller mindre zink,
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av Icecap »

Ett alternativ kan vara smältlim! Jag limmade fast en bit plast på en aluminiumslåda (fönster för radarn) och det skulle vara silikon som jag skulle limma fast det med. Men jag testade smältlim - vilket såklart inte fungerade då aluminiumsplåten direkt kylde ner det hela.

Hade dock planerat efter det - så jag värmde plåten upp med en varmluftpistol och till slut smälte limmet. Då lade jag på plastfönstret och lät det hela kyla ner - och nu sitter det förbenat hårt fast! Har slagit(!) med handen och allt för att få det att släppa men inte en chans att det sker.

Så smältlim som man ger möjlighet att få ordentligt tag kan vara en möjlighet också.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av limpan4all »

Jag har limmat på AL plåt på mitt AL tak, och även med samma AL plåt limmat över rostskador på mitt förzinkade plåttak.
PL400 utspädd med 98 oktanig bensin till konsistensen tjock välling. Funkar skitbra fortfarande 11 år senare...
PL400 blir aldrig riktigt stum utan bibehåller en viss flexibilitet över hela temperaturområdet och vidhäftningen är milt sagt imponerande...
AL plåten jag använde kommer från en mönsterkortsfabrik som använder dom överst i panelstacken vid borrning ca 0,3mm tjock klippbar med vanlig hushållssax.
Jag förväntar mig att just den delen kommer att hålla längre än resten av taket. Och skitenkelt att få dit, klippte bara till täckande bitar med ca 2cm övermån i alla riktningar och limmade dit.

Jag har provat med smältlim i andra liknande sammanhang, tycker inte att det funkar mer än i några år med sommar/vintervariationer och hög fuktkvot. Smältlimet är hydroskopiskt och sedan när det blir riktigt kallt så släpper det.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av svanted »

vill man fixa och glömma limmar man inte, då gnager tankarna, "om man skulle upp på taket och kolla limmet"
i alla år efteråt...
och konsekvenserna av att det släpper kan bli ganska stora.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av limpan4all »

svanted: Jag gissar att du inte har jobbats särskilt mycket med PL400...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av mrfrenzy »

Precis, om man försöker ta isär två bitar av kompatibel typ som är limmade med PL400 så är det sällan limfogen som släpper utan en av bitarna går sönder. Jag har ännu inte varit med om något som lossnat med tiden.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av svanted »

spelar ingen roll...
jag skulle aldrig få för mig att limma där det inte får fallera och man inte märker det innan det är för sent.
dit hör tak...
det må vara hur stadigt som helst, det kan iaf finnas anledningar till att det inte fäster, eller släpper
om ngn vecka/månad...
och är det en stuga där man sällan är,,
man vet ju inte om det sitter fast förrän man har kollat, och är man inte där...
inte en chans. :badgrin:
men det är ju jag det, och inte TS, eller limpan/mrfrenzy.
men TS kanske är där ofta och vill ha ngt att göra då :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av grym »

pl400 eller sikaflex

håller djävligt bra, mycket hellre än något annat
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av Glenn »

Det funkar nog alldeles utmärkt att löda med alutite eller liknande (finns under många namn), ju tunnare plåt du löder i detso lättare är det i princip (till en viss gräns då), jag har lödit i colaburkar och liknande, 0.7mm är hur bra som helst.

Man kan ju använda ren zink också men jag har inte testat själv, alu-lodet innehåller andra tillsatser också och det är ingen slump, enl forlkm som testat båda fungerar ren zik helt ok, mjen loden bättre.


..Annars tror jag iofs att PL400 också fungerar, grymt bra lim.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av kodar-holger »

Tack för era svar. Jag tror jag omvärderar det där med löda/svetsa och limmar på något istället. Visserligen inte optimalt ur snö-synpunkt men ändå.

För att svara på lite frågor kan jag säga att stugan inte är nästgårds direkt. Drygt 80 mil enkel resa, så det blir inte att man tittar dit över helgen direkt. Å andra sidan är jag inte direkt "the worrying kind" så limma blir nog bra nog. Hålen är också i en del som kan betraktas som utomhus. Nu har det varit en väldigt torr och varm vår så när vi kom dit syntes absout inget blött eller påverkat trots att det varit så mellan november och juni.

Plåten är tyvärr inte av den kantiga typen utan sinusformad. Det finns fortfarande sinusformad plåt, men period-längden är typ 69mm och dagens tätaste är 76. Passar inte ihop. Amplituden skiljer också.

Skall läsa på lite till om PL400 så det inte är något temp-problem. Takplåt i det läget kan säkert lätt variera i temp mellan -40 och +60. Läste att det fanns PL600 också, men det verkar vid en första anblick sämre. Det är ju hyfsat viktigt att inte få så mycket spalt som vatten kan frysa i. Så vitt jag förstår är PL400 mera lättflytande.

Går det förresten att lösa upp PL400 på något sätt om man ångrar sig?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av danei »

svanted skrev:spelar ingen roll...
jag skulle aldrig få för mig att limma där det inte får fallera och man inte märker det innan det är för sent.
dit hör tak...
Gissa hur flygplan sitter ihop....
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av Glenn »

kodar-holger skrev: Skall läsa på lite till om PL400 så det inte är något temp-problem. Takplåt i det läget kan säkert lätt variera i temp mellan -40 och +60. Läste att det fanns PL600 också, men det verkar vid en första anblick sämre. Det är ju hyfsat viktigt att inte få så mycket spalt som vatten kan frysa i. Så vitt jag förstår är PL400 mera lättflytande.

Går det förresten att lösa upp PL400 på något sätt om man ångrar sig?
Enbart med mekaniskt bearbetning eller hög temperatur efter att det härdat vad jag vet.

Otroligt jobbigt att få isär grejer man limmat fel med PL400 vet jag av erfarenhet :)
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av limpan4all »

Glenn: Japp så tror alla. MEN PL400 är faktiskt inte härdande alls utan lösningsmedelsbaserat och löser sig enkelt i vanlig handelsbensin typ 95 eller 98 oktan där 98 oktan är att att föredra då den innehåller mindre etanol än den 95 oktaniga (såvitt jag vet i alla fall).
Även helt uttorkad PL400 har ganska stor flexibilitet kvar så i detta användningsområde (min taklagning) så fungerar PL400 som lim och spackel samt filler och AL plåten som UV-skydd och skydd mot mekanisk bearbetning (läs fåglar och andra djur/insekter).
Enda nackdelen med denna typ av lagning som jag kan komma på är att brandbeständigheten blir obefintlig PL400 brinner bra...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av danei »

Med tanke på att etanol är oktanhöjande och billigare än bensin så skulle jag tro att den finns inblandad även i 98oktan.
Skriv svar