Priser lödpasta

Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Priser lödpasta

Inlägg av jesse »

Och vad spelar det för roll i lödpastan om tennet faller sönder till ett pulver av kubiska kristaller? Skulle vara intressant om det går att hitta något om detta i samband med lödtenn / pasta. Det kanske t.o.m är så att det är att föredra om det är pasta vi talar om? Om det är ett tennsmycke däremot kanske man vill undvika det.

"Tennpesten kan hindras genom att tenn legeras med några tiondels procent antimon, bly eller vismut." Så Pb sorterna har kanske inte samma problem.

Frågan är väl om du nu lödar med 100% tenn och sedan utsätter kretskortet för temperaturändringar? Pulveriseras allt lod och bildar kuber? Jag gissar att man ha lagt in något i tennet som förhindrar denna process, annars skulle ju ingen elektronik tåla temperaturer under 13°C

Man har ju sett det där andra fenomenet där tennet bildar långa smala trådar som sticker ut från lödfogen, "whiskers".
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Priser lödpasta

Inlägg av jesse »

perra_e skrev:Låter mycket intressant med den polsak pastan. Hoppas det funkar bra! Som hobbyist räcker 8gr tub tillräckligt länge. det är ju färskvara. Den senaste pastan jag har köpt är Kerster SN63/PB37. Den är väldigt bra. Den är köpt från digiKey. Kostade en del men det var det värt då det var problemfritt. Finns det billigare som är bra vore det guld!
Jag kan konstatera att det var den polska pastan som var kass. Det kan ha varit av olika orsaker: 1) när den separerades i början så försvann en del fluss från pastan, kanske resterande pasta var kass av den anledningen? 2) Dålig kvalitet/värdelös sort 3) Legat för länge på lager i Polen.

Jag lödade fyra nya kort (ca 100 komponenter på varje) med den polska pastan i ugnen och det blev totalt fiasko. Fick i princip värma och skrapa bort det och handlöda om alltihop med vanligt lödtenn och lödkolv. :evil:

Jag gjorde sedan ett testkort med polska pastan med några trasiga SO8 på. Pastan smälte ihop delvis vid ca 300°C, men det blev aldrig bra !!! Kretskortet var brunbränt efteråt, så jag kan utesluta att de dåliga lödningarna berodde på för låg temperatur.

Efter att ha köpt in ytterligare en tub med EDSON-pasta från Farnell (se inlägg ovan om den) så gjorde jag ytterligare fyra kort häromdagen och det var helt underbart - var lätt att stryka ut, lossnade från plåten utan problem, och smälte ner till perfekta lödningar! Underbart!

Nu ligger ännu en pasta i kylskåpet och väntar på test: CHIP-QUIK SOLDER PASTE NO-CLEAN 63/37 10CC (35 gram) inköpt hos DigiKey. Men den ska jag inte öppna än.
Bild
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Priser lödpasta

Inlägg av Henry »

Nu när det pratas om lödpasta och frågan har även varit uppe innan i tråden men utan svar, vad kan man späda ut lodpasta med för att få den tunnflytande?
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Priser lödpasta

Inlägg av jesse »

Jag har testat med olika flussmedel, men jag tror det kan bli väldigt dåligt resultat om man inte gör helt rätt. Vattenbaserade flussmedel ska man inte använda i alla fall, eftersom det börjar koka och sprätter iväg både lödpasta och komponenter när det värms upp.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Priser lödpasta

Inlägg av Henry »

Jo det är väl helt enkel så man får göra, tänkte dock om det ev gick med vanliga lösningmedel istället i brist på annat. Har något enkelt gammalt jux som är hårt som jag tänkt testa lite med men måste mjuka upp det först.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Priser lödpasta

Inlägg av jesse »

Risken är om flussmedlet i pastan har stelnat så hjälper det inte med att spä ut det - det kommer att reagera som min polska pasta - tennet kanske smälter, men det flyter aldrig ut eftersom det är ihopkletat med gammalt klister...

Men du kan ju prova att blanda - du har ju inte mycket att förlora om du bara gör ett testkort. Ett vanligt lösningsmedel i flussmedel är ju isppropanol, så du kan ju testa med det. Om du blandar noggrannt och låter det lösa sig så kanske...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Priser lödpasta

Inlägg av Henry »

Nej spä ut det går ju inte eftersom det är hårt men som sagt tänkte ta och se om det kan gå att mjuka upp så det ev gått att använda, just ja isopropanol skulle kanske fungera.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Priser lödpasta

Inlägg av Glenn »

hmm, min lödpasta var tjock så den var oanvändbar nu när jag tog ur den ur kylen igår, å andra sidan är den väl minst ett år gammal (sen jag bröt förseglingen), kanske ska göra ett försök med isopropanol..
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Priser lödpasta

Inlägg av jesse »

Den ska ställas i rumstemperatur i 8 timmar innan användning. Men normal livslängd är 6 månader i kylen så din är nog lite seg av flera anledningar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Priser lödpasta

Inlägg av AndersG »

Hur var Conrads?
http://www.conrad.de/ce/de/product/1450 ... LF03-10-GR

Personligen använder jag så litet så ju mindre förpackning, desto bättre för mig :)
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Priser lödpasta

Inlägg av bearing »

Jag provade att späda med etanol (T-röd). Det fungerade inte (med min pasta). Etanolen löste sig med flusset och blev en tunn grumlig vätska, medan tennet sjönk till botten.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Priser lödpasta

Inlägg av Henry »

Man skall nog ha i väldigt lite aningen för mycket och det blir säkert för tunt rätt snabbt.

Har även lödpasta från DX som fungerar bra men det vill gärna torka rätt snabbt på ytan men lite roliga med den är att lukten från flusset (inte röken av det) påminner mycket starkt om öl tror dock tyvärr inte det hade gått så bra att späda ut med det.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Priser lödpasta

Inlägg av Skogen »

Trådlyft :)
Tyvärr så måste jag nog börja lära mig att använda ytmonterade smådjävlar.
Enbart hobbybasis, löder inga stora kvantiteter.
Vad och var köper man en spruta om året eller så till hyfsat pris, och som funkar bra?
Har läst om hållbarheten så jag får använda den så länge den funkar och sedan köpa en ny
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Priser lödpasta

Inlägg av bearing »

Om du tänkt handlöda är det enklare med vanligt lödtenn
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Priser lödpasta

Inlägg av AndersG »

Största problemet med pasta är att den torkar och förpackingarna är så stora. Jag handlöder med en Weller med 0,3mm spets och 0,3mm tenn.
Skriv svar