Priser lödpasta

SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Priser lödpasta

Inlägg av SeniorLemuren »

Googlade efter lödpasta för lödning av ytmonerade komponenter. Hittade följande. Har jag fattat fel. eller kan det skilja så mycket i pris?

electro:kit
Lödpasta 50g blyfri
Art Nr 41002361
Pris inkl moms (exkl) SEK
129.00 (103.20)

conrad.se
SMD-lödpasta
För labprover, små serier, för lödning av SMD-komponenter med varmluftskolv, värmeplatta, lödkolv och dyl. Garanterar ren och exakt dosering när man sprutar samt fyller på. Kan doseras direkt ur hållaren.
Artikelnummer: 145009
Pris: 119.00 SEK
Bruttovikt: 16 g

och på Elfa
Beskrivning Lödpasta
Legering Sn96.5/Ag3/Cu0.5
Innehåll 500 g
80-925-26
1– 102.00
5– 84.80
10– 72.70
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Priser lödpasta

Inlägg av Mizzarrogh »

Datablad på elfas lodpasta http://www.almit.se/pdf/almit%20lodpasta.pdf

Hmm, det har du rätt i, trodde först det stod felskrivet, men blev osäker när jag såg förpacknings specifikationen. :humm:

Edit: Jaha, vi skulle ha skyndat å fyndat!! :mrgreen:

1– 982.00

Misstänkt snabbt det ändrades efter detta inlägg dök upp... :mrgreen:
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Priser lödpasta

Inlägg av jesse »

Hur är kvaliteten på de lödpastor ni köper? Rekommenderade pastor respektive sådana som avrådes att köpas? (jag är för tillfället mest intresserad av Sn63Pb37). Electrokits var ju misstänkt billigt (den som är 60/40 kostar bara 79:- + moms för 50g) Det är ju inte bara priset som avgör.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Priser lödpasta

Inlägg av SeniorLemuren »

Haha! Alla lödpastor gick upp i pris med sådär 1000% efter mitt inlägg. Undrar om jag kan begära provision. :D
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Priser lödpasta

Inlägg av perra_e »

Jag har testat Electrokits. Den är hård och nästan lite torr.
Den funkade inte alls att köra i en dispencer för mig så den gick till återvinning med en gång.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Priser lödpasta

Inlägg av jesse »

Bra att veta så slapp man slösa pengar på den.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Priser lödpasta

Inlägg av bearing »

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=40236

Jag har kinapasta från DX (bra pris). Den är också väldigt tjock. Jag försökte dispensera genom en kanyl, men det var omöjligt. Även genom den grova (ungefär diameter 1-2 mm) öppningen på sprutan, där själva spetsen fästs, går det väldigt trögt, trots jag trycker så mycket jag orkar.

Behöver man späda ut pastan för att kunna dispensera? vad ska man spä ut med?
Senast redigerad av bearing 21 december 2010, 18:03:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Priser lödpasta

Inlägg av tecno »

hakar på här och frågar om det går att späda ut med nåt. Köpte Multicore 25grams från Elfa och den är stel som en skorpa :tumner:
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Priser lödpasta

Inlägg av jesse »

jaså, det är många pastor som är tröga. Men hur är dom vid lödningen då, funkar flusset? Flyter det ihop snyggt eller blir det fult (knottrigt?)

Jag har provat en pasta från Farnell som fungerade väldigt bra. Det var besvärligt att förvara den en längre tid (månader) utan att den stelnade till i spetsen och även i andra änden. Den heter EDSON CR-44 # SOLDER PASTE, IN SYRINGE, 10G Sn62Pb36Ag2 "no-clean". 10 gram för 127 kr.
Bild

Nyligen testade jag en pasta från TME i Polen - Easy Print ESN62PB36AG/8 Soldering paste No Clean 62Sn/36Pb/2Ag pack 8 gram för €2.58. Den verkade till en början vara minst lika fin som Farnell's, men den var lite lösare... ja, mycket lösare. För lös. Och det berodde på att den hade separerat så att det var löst i ena änden och tjockare längre in. Jag gjorde några kretskort med den (med stencil) men innan jag fattade att jag skulle blanda pastan så rann det ut under stencilen och täckte för stor yta. Sedan när jag skulle löda i ugnen så lödade jag samtidigt 2-3 kort som jag hade använt det allra sista från Farnell-pastan på. Denna hade torkat in en hel del och hade blivit för gammal. När det var klart så var några av korten gryniga - pastan hade flytit ut dåligt och blivit knottrig. Problemet är att jag vet inte om det var korten med den nya eller med den gamla pastan som blev fula. Nu har jag bara Polsk pasta hemma och ska väl löda några fler kort inom några dagar - jag kommer då med en rapport om den Polska pastan. Den var väl ganska billig annars - 8 gram för 25 kr ! Bild
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Priser lödpasta

Inlägg av perra_e »

Låter mycket intressant med den polsak pastan. Hoppas det funkar bra! Som hobbyist räcker 8gr tub tillräckligt länge. det är ju färskvara. Den senaste pastan jag har köpt är Kerster SN63/PB37. Den är väldigt bra. Den är köpt från digiKey. Kostade en del men det var det värt då det var problemfritt. Finns det billigare som är bra vore det guld!
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Priser lödpasta

Inlägg av RDX* »

Lödpasta är färskvara. Jag köper någorlunda kvalité pasta i mindre kvantiteter från någon som har lite ruljans på grejerna.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Priser lödpasta

Inlägg av blueint »

6 månader i kylskåp max sen är det återvinningen..
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Priser lödpasta

Inlägg av SeniorLemuren »

Tenn i kylskåp är ingen höjdare. Rent tenn börjar brytas ner redan vid +13 grader (tennpest). Beroende på vilka legeringar som finns i tennet kan det vara stabilare. Men ska man vara på den säkra sidan så är rumsvärme att föredra.

Utdrag:
Normalt kristalliserar tenn vid rumstemperatur så att varje kristall liknar en tetra. Vid lägre temperatur än plus 13 övergår kristallerna till kubisk form. Då tennet genomgår en volymökning vid den kubiska formen erhålls ett grått pulver (gråtenn). När gråtennet överförts till det ”friska” tennet som är silvervitt sätts en reaktion igång att ”smitta” tennet och utlöser en reaktion, så att omvandling sker till en kubisk kristallform. Detta fenomen kallas tennpest.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Priser lödpasta

Inlägg av blueint »

Hos ELFA står det:
Produktfamiljbeskrivning
SMD-lödpasta för reparation av komponenter
Smältpunkt på 179 °C
Förvara produkten i kylskåp

På ELFA:s faktasidor (s70) står inget.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Priser lödpasta

Inlägg av SeniorLemuren »

Elfa kanske tänker sig tjäna en slant på att få sälja mer. Googla på tennpest.

Utdrag:
Tennpest kan fortgå spontant vid temperatur lägre än 13 °C, men fördröjs av vissa legeringsbeståndsdelar, såsom vismut och antimon.

Elfas lödpasta består ju enligt deklarationen av 95% tenn samt silver och koppar. Vad det har för inverkan på tennpest vet jag inte. Men med så hög tennhalt så kommer säkert pesten igång förr eller senare och då går det inte att stoppa.

Med tanke på att Elfa i morse var beredda att sälja lödpasta för drygt 200 kr/kilot så sjunker ju förtroendet för vad dom skriver rätt kraftigt, så min lödpasta får nog stå i rumstemperatur. :)
Skriv svar