jesse skrev:Har skaffat en lite mini-ugn som jag tänkte prova att ha som lödugn. Nu funderar jag på lämplig tempsensor och hittade 76-688-57 på ELFA. Den borde väl passa utmärkt?
Enligt datablad är pt100 = 100kΩ vid 0°C och klass B avviker max +/-2°C vid ca 250-300 grader. Klass A avviker ungefär max 1°C.
att löda ytmonterat i liten ugn... (reflow)
att löda ytmonterat i liten ugn... (reflow)
Denna tråd handlar om Jesses försök att ytmontera med lödning i liten bänkugn. Bl.a. vilken tempsensor är lämplig? Ugnens storlek och effekt, hur temperaturprofilen under lödning ser ut / bör se ut, Användning av lödpasta och stencil, samt resultat.
Senast redigerad av jesse 19 september 2010, 09:37:09, redigerad totalt 3 gånger.
Re: lämplig temperatursensor för lödugn?
hadde nog kollat på en typ k eller motsvarande, det är mera infästning och kablar som ska hålla för långa tiders värme
Termoelement, thermocouple http://en.wikipedia.org/wiki/Thermocouple
Använder du nån uC fungerar det väldigt smidigt med tex MAX6675.
Använder du nån uC fungerar det väldigt smidigt med tex MAX6675.
Tackar... får se vad jag väljer för tempsensor. Jag hittade en som hör till en stektermometer, men termometern fungerar till 120 grader, så vad sensorn tål kan man ju inte veta. (eller hur man ska räkna ut temperaturen vid 260 grader.
Jag testade att lägga i ett kort ca 100 x 35 mm och lade ut små tennbitar med jämna mellanrum. Det var förvånandsvärt jämn temperatur, de smälte alla nästan samtidigt!
Här lite bilder på "ugnen", som kanske borde kallas "brödrost/grill":
Jag testade att lägga i ett kort ca 100 x 35 mm och lade ut små tennbitar med jämna mellanrum. Det var förvånandsvärt jämn temperatur, de smälte alla nästan samtidigt!
Här lite bilder på "ugnen", som kanske borde kallas "brödrost/grill":
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Var köpte du den?, pris?
Tänk också på att du behöver kunna kyla kretskortet snabbt.
Tänk också på att du behöver kunna kyla kretskortet snabbt.
Emmaus i Borås, 90 kr.
Verkar vara en gammal modell, jag kan inte hitta något på internet om den.
Tror det kyler ganska snabbt om man öppnar luckan. Ugnen är helt oisolerad, och ganska dragig, så den kyls nog ner ganska fort ändå. De testkort jag provade har jag lagt på den tunna plåten som följde med. Den behövs nog för värmen underifrån blir ganska hög eftersom den kommer ganska nära det undre värmeelementet.
Pengarna går till bla:
Angola: lån till utsäde och vattentank...
Nicaragua: projektet ”Unga bygger demokrati”
palestina: arbetar med utbildning och aktiviteter för barn och ungdomar i de palestinska flyktinglägren.
Västsahara: klädsändningar, främst skor.
Mocambique: AMEC arbetar med lokalsamhällen i Montepuez- distriktet, framförallt med kvinnor och flickor i fattiga och utsatta familjer, jordbrukare och mindre handelsmän. AMEC ger mikrokrediter till föreningar, grupper och kooperativ.
Verkar vara en gammal modell, jag kan inte hitta något på internet om den.
Tror det kyler ganska snabbt om man öppnar luckan. Ugnen är helt oisolerad, och ganska dragig, så den kyls nog ner ganska fort ändå. De testkort jag provade har jag lagt på den tunna plåten som följde med. Den behövs nog för värmen underifrån blir ganska hög eftersom den kommer ganska nära det undre värmeelementet.
Pengarna går till bla:
Angola: lån till utsäde och vattentank...
Nicaragua: projektet ”Unga bygger demokrati”
palestina: arbetar med utbildning och aktiviteter för barn och ungdomar i de palestinska flyktinglägren.
Västsahara: klädsändningar, främst skor.
Mocambique: AMEC arbetar med lokalsamhällen i Montepuez- distriktet, framförallt med kvinnor och flickor i fattiga och utsatta familjer, jordbrukare och mindre handelsmän. AMEC ger mikrokrediter till föreningar, grupper och kooperativ.
Jag tycker att jag får lite motsägande uppgifter om hur en "themocouple" fungerar, men tror att jag kanske kan skilja dem åt: Enligt wikin så fungerar en "thermocouple" så att den genererar en spänning mellan elektroderna beroende på temperatur. Denna kan vara allt från linjär, beroende på material mm... typ k är väl den vanligaste, men spänningen ska beräknas med ett polynom med 9 parametrar:

Det är lite för mycket för att jag ska orka implementera det i en AVR.
Sen finns det också thermocouples av Platinum som kallas "typ B". Det blev lite förvirrat ett tag då jag förväxlade dem med resistiva "Platinum-chip temperature sensors" klass B, och som då kan heta pt100 och pt1000 och är väldigt linjära mellan0 och 100 grader C , och kurvan upp till 400 grader lätt att beräkna. Jag tycker det verkar väldigt enkelt att använda de resistiva jämfört med de andra, då jag känner mig lite osäker på "typ k". Så jag röstar för en "Platinum-chip temperature sensor", klass A eller klass B. Bara jag hittar nån med en vettig kabel i glasfiber eller nåt liknande, annars blir det ju lite bökigt.
Bläddrar just nu bland Farnell's prylar. Även tme.eu har bra sensorer - för ca 15 kr/st ! Men med 15 mm anslutningstrådar
Hur ansluter man sådana? Virning?

Det är lite för mycket för att jag ska orka implementera det i en AVR.
Sen finns det också thermocouples av Platinum som kallas "typ B". Det blev lite förvirrat ett tag då jag förväxlade dem med resistiva "Platinum-chip temperature sensors" klass B, och som då kan heta pt100 och pt1000 och är väldigt linjära mellan0 och 100 grader C , och kurvan upp till 400 grader lätt att beräkna. Jag tycker det verkar väldigt enkelt att använda de resistiva jämfört med de andra, då jag känner mig lite osäker på "typ k". Så jag röstar för en "Platinum-chip temperature sensor", klass A eller klass B. Bara jag hittar nån med en vettig kabel i glasfiber eller nåt liknande, annars blir det ju lite bökigt.
Bläddrar just nu bland Farnell's prylar. Även tme.eu har bra sensorer - för ca 15 kr/st ! Men med 15 mm anslutningstrådar

Har en nästan likadan ugn (samma effekt och konstruktion ser det ut som) som jag mätt upp. Man får vettig temperaturderivata från rumstemperatur upp till ca 100-150 grader, men efter det är derivatan så liten att det inte är användbart för reflow, tyvärr. Och då hade jag dessutom isolerat min ugn. 650W räcker helt enkelt inte till...
Borde vara denna bild:

Borde vara denna bild:

Att jag lyckades löda mina testkort snabbt beror då kanske på att jag förvärmt ugnen några minuter... den kanske höll >200 grader redan när jag stoppade i korten och så kanske det inte ska gå till...
Men min kurva tror jag inte är lika långsam som din... inte en chans att den svalnar så fort (kändes inte så i går kväll i alla fall, jag kanske har fel). Så här ska det se ut:

Jag har ju gott om tid på mig att komma upp till 180 grader, och sedan till 220...
Men min kurva tror jag inte är lika långsam som din... inte en chans att den svalnar så fort (kändes inte så i går kväll i alla fall, jag kanske har fel). Så här ska det se ut:

Jag har ju gott om tid på mig att komma upp till 180 grader, och sedan till 220...
Som sagt, kolla på MAX6675, det är en termoelement till digitalomvandlare som är väldigt smidig.
AD595 ger 10mV/°C.
Typ-k ökar väl med 41µV/°C linjärt om jag inte minns fel.
AD595 ger 10mV/°C.
Typ-k ökar väl med 41µV/°C linjärt om jag inte minns fel.
jesse
>"thermocouple" så att den genererar en spänning
>mellan elektroderna beroende på temperatur.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Termoelement
"Det är viktigt att komma ihåg att spänningen inte uppstår i mätpunkten, utan beror på temperaturskillnaden mellan de båda ledarnas båda ändar. Man kan därför inte skarva ihop ett termoelement med en kabel av annat material utan att orsaka mätfel ifall det också finns en temperaturskillnad längs den påskarvade kabeln."
http://en.wikipedia.org/wiki/Resistance_thermometer
"
What are the temperature requirements? If process temperatures fall from -200 to 500 °C (-328 to 932 °F), then an industrial RTD is the preferred option. Thermocouples have a range of -180 to 2,320 °C (-292 to 4,208 °F),
"
>"thermocouple" så att den genererar en spänning
>mellan elektroderna beroende på temperatur.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Termoelement
"Det är viktigt att komma ihåg att spänningen inte uppstår i mätpunkten, utan beror på temperaturskillnaden mellan de båda ledarnas båda ändar. Man kan därför inte skarva ihop ett termoelement med en kabel av annat material utan att orsaka mätfel ifall det också finns en temperaturskillnad längs den påskarvade kabeln."
http://en.wikipedia.org/wiki/Resistance_thermometer
"
What are the temperature requirements? If process temperatures fall from -200 to 500 °C (-328 to 932 °F), then an industrial RTD is the preferred option. Thermocouples have a range of -180 to 2,320 °C (-292 to 4,208 °F),
"
Det lutar ändå åt att jag kanske köper en pt100 med 1 meter glasfiberisolerad kabel. plus ett antal extra sensorer för 15 kr/st... Frågan är i så fall vad som är smartaste sättet att ansluta kabeln på tråden. Finns kanske nån slags krimpkontakter som man kan pressa fast? Dessa i sin tur borde ju vara isolerade. Om det finns "strumpor" av glasfiber eller annat material som tål upp till 300 grader som man kan trä över?