Byta rotationsenkoders på ett Rigol DS1052E

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Byta rotationsenkoders på ett Rigol DS1052E

Inlägg av Magnus_K »

Efter att mitt Rigol DS1052E stått avstängt i 2 månader så fick jag en otrevlig överraskning när jag väl tänkte använda det igen.
Vissa knappar fungerade inte alls, ibland kunde jag trycka på en knapp med fick funktionen av en annan. Rotationsenkodrarna fungerade också mycket intermittent.
Med andra ord var skopet helt obrukbart.

Här är tex ett YT-klipp på hur det delvis uppförde sig -> https://www.youtube.com/watch?v=lV3WKqZhuRQ

Efter lite sökning så verkade allt bero på en defekt rotationsenkoder. Genom att försiktigt rotera/skjuva på enskild enkoder, samtidigt som jag tryckte på en knapp som för tillfället inte fungerade alls, så upptäckte jag att om jag hade enkodern för den horisontella positionen i ett väldigt specifikt läge, så fungerade allt precis som det skulle.

Tog kontakt med Rigol och dom vill först sälja ett set enkoders för 70 Euro, eller ett nytt tangentbord för 82 Euro.
Skrev tillbaka att jag tackar så mycket för erbjudandet med köper hellre ett annat skop.
Svaret blev att dom har bestämt sig för att skicka en uppsättning till mig utan kostnad som "good-will". Tack och bock :tumupp:

Det blev ett par enkoders över och jag ska se om jag kan identifiera dom inom kort. Lägger i så fall in det istället för denna rad.

Så, då jag vet flera på forumet har sånt här skop, och kanske snart råkar ut för samma sak, så dokumenterade jag lite medans jag bytte, och tänkte att det kanske alltid hjälper någon.

Nödvändiga verktyg:
  • - Torx T10
    - Torx T20
    - Liten spårmejsel
    - Liten skiftnyckel eller näbbtång
    - Avbitare
    - Lödkolv
Bort med två T10-skruvar.
1.jpg

Bort med ytterligare två T10-skruvar. Handtaget måste hållas halvvägs utfällt för att skruvhuvudet ska gå fritt.
2.jpg

För att få bort knappen till strömbrytaren testade jag först med mejsel.
Tyckte dock att det gjorde så fula märken så en 2mm metallstång gick att köra in i ett kylhål och bänd upp knappen.
3.jpg

För att ta av bakdelen så fick man pressa lite åt sidan för att "shimset" över nätkontakten skulle gå fri.
4.jpg

Så här ser den ut på närbild så förstår ni nog hur det ser ut bakom skalet. Shimset är löst så det är bara att lägga ut sidan.
5.jpg

Bort med dom två skruvarna för COM-porten. Jag tog dom med en näbbtång.
Sen är det bara att lyfta av den bakre delen av skölden.
7.jpg

Näst ut är PS-kortet. Dom gul-röda pilarna är två T20 skruvar.
Sen är det tre st T10 som håller kortet. OBS, dessa är monterade med bricka och fjäderbricka.
Slutligen två T10 med mutter som håller nät-donet. Låsbrickorna under muttrarna sitter fast på muttrarna så inget som kan trilla bort.
8.jpg

När väl PS-kortet är mekaniskt löst så kan man tilta upp kortet på kant och klippa ett buntband för HS-kabeln till displayen.
Nu blottar sig ett kontaktdon för HS-kabeln (inringad) och här ska den separeras. Kabeln ska också ur den lilla mörkgrå klamman.
Dom fem mindre pilarna visar T10 skruvarna som håller frontpanelen. Ta inte dessa just nu utan vänta tills bandkabeln blivit demonterad.
9.jpg

Bandkabeln (inringad) till knappsatsen var nog det klurigaste med hela reparationen.
Dom har limmat med gucka över låsblecken på kanterna så detta måste bort för att få ur bandkablen.
TA DET FÖRSIKTIGT. Väldigt lätt att slinta och dra mejseln rakt ner i moderkortet.
När väl guckan är borta så bänder man bak dom två svarta hörnena och drar ur bandkabeln.
10.jpg

Knopparna är det enda man behöver göra på fronten. Dessa kan dras bort med starka nypor eller lite lätt med en flatmejsel.
När dessa är borta så kan det vara läge att ta bort dom fem T10 som håller frontpanelen.
11.jpg

Frontpanelen dras bara ut och knappsatsen sitter med fyra T10.
När skruvarna demonterats så är det bara att lirka ut bandkabeln genom sin genomföring och du har nu nått ditt mål :D
12.jpg

Översiktsbild på enkoder-sidan.
13.jpg

Översiktsbild på löd-sidan.
14.jpg

Vad Rigol skickade:
15.jpg

Har tyvärr inga kort på det men jag valde att klippa av dom fem mindre benen på varje enkoder.
Sen vände jag på kortet och värme på ett ben och böjde enkodern åt sidan.
Avslutningsvis så värmde jag andra stora benet och kunde dra ut enkodern.
Det tog sin tid och gick åt mycket värme.
16.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.