Lödinstruktions video serie (Flera videos ute)

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Lödinstruktions video serie (första videon ute)

Inlägg av lizerdboy »

Mycket trevligt med respons :tumupp:

dutta dit lite lödtenn på en via som du sedan flyttar till första lödpunkten?
då jag hatar att försöka dutta dit lödtenn på spetsen när man håller i komponenten och andra handen har lödkolven så är det inte alltid så enkelt att bara lägga "lite" ten på spetsen.
får jag mycket så är det enkelt att tennets fluss förbrukas under tiden man tar tenn tills man applicerar det på benen, detta är helt beroende på hur mycket fluss man har smetat på benen, har man inte så mycket "vilket man ska föredra att inte ösa på" så vill man ha så mycket fluss kvar i lodet man lägger dit.
edit* menar med för mycket att = om jag får för mycket vid fästpunkten (första lödningen) så kan jag inte lägga på mer ten sedan när jag ska löda alla benen, utan får använda den tenn mängd som redan finns på benen, och den tenn mängden har redan fått sitt fluss förbrukat vilket gör det jobbigt att bearbeta.


Lite samma sak när du rensar bort en brygga
Här ville jag bara visa att det går att göra så utan problem, tanken kom när jag visade polaren lödning via kamera-> mikroskop och han fråga "vafasen gör du" då jag gjorde på samma sätt med närliggande paddar. hade inte ens tänkt på att jag gjorde så, men jag vet varför jag gör så.
När jag har för mycket ten på benen som jag hade i filmen så ser jag några andra paddar som finns i närheten så flyttar jag de minimala tenresterna till en närliggande pad "endast på ena sidan, ej som jag gjorde i filmen vilket inte var bra då jag flyttar till båda"
då det går mycket snabbare än att jag ska göra rörelsen hela vägen till svampen ett par vändor.
Jag kan tillägga att det går mycket snabbare när jag löder normal.
(ska lägga till en kommentar på filmen ang detta) tackar :tumupp:

tunnare lödtenn
Jag har en rulle på 0.35mm som har mycket sämre fluss mängd i sig och är mycket knepigare att löda med.
visst det skulle funka bra när man löder med extra fluss.
nu så tog jag i med flussmängden bara för att vara tydlig.
men jag föredrar den grova (0.8mm) tråden jag kör med för den mycket större fluss mängden som finns i den.
sedan handlar det bara om hur noggrann man är när man applicerar lodet på kolven.


kan tillägga att jag inte alltid är medveten om hur jag löder, tänker inte så mycket på hur jag ska göra, mycket sitter i ryggmärgen efter många års lödning.
tidigare så lödde man större kapslar ofta och det skulle gå fort, då får man rutiner som gör så att det ska gå undan.
så jag har lött lite samtidigt som jag spelar in och tittat och dokumenterat mig själv så att säga :D
säger inte att mitt sätt är 100% rätt, utan de e så jag gör och de funkar för mig.

fortsätt med respons, syrlig som söt, respons är bra :tumupp:
Senast redigerad av lizerdboy 7 maj 2012, 22:39:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Lödinstruktions video serie (första videon ute)

Inlägg av lizerdboy »

Jag kanske är lite udda men jag håller en bit lödtenn i vänster hand samtidigt som jag använder den för att hålla fast komponenterna

Hehe jag har gjort på så sätt tidigare tills jag tröttna på att tvista handen på konstiga sätt när lödtennet smiter i väg eller att man får kramp för att hålla i både komponent och tenn samtidigt.

lödtenn innehåller fluss, flusset förbränns vid uppvärmning.
försvinner flusset så blir det en seg massa som inte är rolig att löda med,
så kort uppvärmning som möjligt är att rekommendera.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Lödinstruktions video serie (första videon ute)

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket bra film! :tumupp:

Jag kommer helt klart att testa dina knep.
Så där små pin-avstånd känns inte alls lika avskräckande efter att ha sett filmen. :)
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Lödinstruktions video serie (Flera videos ute)

Inlägg av lizerdboy »

Flera videos ute
Kolla på spellistan för att se filmerna (nästan 40min totalt)
Lödnings Guide Spellista

vad som finns uppe
Intro & Verktyg
Standard komponenter
Lödning av standard komponenter
Lödning av IC (LQFP64 kapsel)
Lödning av IC (SSOP kapsel)
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Lödinstruktions video serie (Flera videos ute)

Inlägg av Korken »

Snyggt! :tumupp:

Om du har möjlighet så skulle en liten visning på QFN och LPCC kapslar (standar för acc/gyros/mags ofta) vara kul. :)
Användarvisningsbild
slatte
Inlägg: 420
Blev medlem: 1 april 2008, 16:05:17
Ort: Jönköping

Re: Lödinstruktions video serie (Flera videos ute)

Inlägg av slatte »

Tummen upp :)

Verkligen en givande video!
Man blir faktiskt lite sugen på att löda.
boris4life
Inlägg: 58
Blev medlem: 5 november 2014, 14:59:30

Re: Lödinstruktions video serie (Flera videos ute)

Inlägg av boris4life »

Ett litet tips för nybörjare om man tycker att tennet har svårt att flyta ut är ju att att köpa en flusspenna och pensla "paddarna" man ska löda.

På IC kretsar lärde jag mig ett knep på förra kursen (2012), använd extra fluss och en så stor spets som möjligt (tex. 4mm) istället för spetsig smal spets och löda in ett ben i taget utan kör många på en gång < låter konstigt men fungerar som en "charm" när man lärt sig och snyggt blir det med :)
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1997
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lödinstruktions video serie (Flera videos ute)

Inlägg av Gorgus »

Inspirerande filmer. :tumupp:
Skriv svar