Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 16.57 2018-12-15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".

Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: K: Värmekamera *köpt*
InläggPostat: 09.19 2018-10-10 
Användarvisningsbild

Nu har jag gått och lurat på det här länge nog och snart har nyfikenheten tagit över. :)

Är det någon som har någon att sälja?
GeekJoan: vet att du hade en tidigare, men jag hade tydligen fått rensa i min inkorg så dom PM'n hade fått stryka på foten.

Någon som har erfarenhet av Flir One Pro? Värd att köpa eller pengarna i sjön?

Tänkt för hjälp vid elektronikfelsökning samt jakt på energibesparing i hemmet. (och sen allt allt annat tufft man aldrig tittat på i IR-spektrat :))

Senast redigerad av Hedis 14.29 2018-10-12, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: K: Värmekamera
InläggPostat: 12.22 2018-10-10 

Nackdelen med en värmekamera som man pluggar in i mobilen är ju att man lär behöva ha t.ex. FLIR's egna app för att kunna använda den, antar jag?
Tänker man några år in i framtiden så kanske man har bytt telefon till en där den inte finns (eller har annan anslutningskontakt), eller att appen helt enkelt slutar stödjas p.g.a nyare Android- eller iOS-version.

Men det jag har sett av dem på Youtube och olika forum så är bildkvalitén ganska så imponerande ändå, sen hur noggranna de är jämfört med en "vanlig" värmekamera har jag inte koll på.
För felsökning av elektronik är det trevligt med antingen justerbart fokus, alternativt möjlighet att montera en "makrolins" framför så att man kan lite mer i detalj se vart problemet ligger.

InläggPostat: 15.40 2018-10-10 

Jag har en Flir One Pro. Du kan använda andra appar än flirs egna, dom har ett öppet API. Men om det blir bättre med hemsnickrat vet jag inte.
Väldigt nöjd med kameran i alla fall.

InläggPostat: 21.22 2018-10-10 
Användarvisningsbild

Hummel: Ja precis, det öppna API't gör det hela tryggt, har även läst endel om någon annan app som någon privatperson utvecklat som ska vara bra.

Hur upplever du det med fast fokus om du ska fota något på ganska nära håll? Ett kretskort på bordet tex?
Vad är närgränsen?

Det känns som att MSX som Flir kör med hjälper till bra för att hålla uppe kvalitén på bilderna trots lägre antal pixlar på ir-kameran än vissa konkurrenter.

InläggPostat: 11.37 2018-10-11 

Jag tycker inte MSX tillför något vid närbilder, passningen får problem om man inte ställer om den för varje enskild bild och det blir mest bara rörigt. Vid lite längre avstånd >1m fungerar det bra när man har få saker som hjälper till att identifiera objekt, till exempel en bild på ett rum. Annars är jag imponerad över detaljerna vid närbilder för felsökning trots den låga upplösningen, man kan gå ner på komponentnivå och bilda sig en hyfsad uppfattning om enskilda temperaturer.

Bifogade bilder tagna med en CAT S60 (som har samma värmekamera som FLIR one) (Den ena bilden med MSX, den andra utan)

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 14.36 2018-10-11 
Användarvisningsbild

Avgjort!
Order lagd, hör ska ses på saker med ett helt nytt ljus. ;)

https://www.verktygsproffsen.se/mata-so ... -med-usb-c

Där är länken ifall någon med blev shoppingsugen.

InläggPostat: 07.17 2018-10-12 
Användarvisningsbild

Men helvete vilket pris.

Man får en NY cat S60 inklusive värmekamera för ~4500:-

InläggPostat: 08.43 2018-10-12 

Ny S60 är snarare från ca 5 000:- och uppåt men jag håller med, ganska konstigt att samma kamera kostar lika även om den dessutom sitter i en telefon. Är det exakt samma sensor och resultat?

Fast man bör kanske inte jämföra en specifik butik med billigaste på prisjakt om man vill ha det rättvisande.
Billigast på prisjakt:
Flir ONE USB-C 3699:-
CAT S60 4950:-

Sen har butikerna olika nivå på prylarna, t.ex. hos verktygsproffsen:
Flir ONE USB-C 5136:-
CAT S60 7224:-

InläggPostat: 09.12 2018-10-12 
Användarvisningsbild

Jag reagerade bara på priset i länken, har inte kollat på flir one förut, däremot håller jag lite utkik efter en cat S60 :)

Gick att hitta nya på ebay för nästan precis 4000 innan, nu verkar dom något dyrare, troligen pga svag krona ?

https://www.ebay.com/itm/CAT-S60-4G-3GB ... 2716909303

4392:-plus postens ockeravgift på 75:-

Men men, det är oavsett lustigt att man får en hel telefon med värmekamera för ungefär samma pris.

InläggPostat: 09.43 2018-10-12 

Fast på eBay finns Flir ONE USB-C för 2900:- inkl frakt så S60 är ca 20-30% dyrare oavsett var man kollar.
Sen är ju inte en värmekamera inbyggd i en telefon nödvändigtvis ett bättre alternativ för alla, även om den skulle kosta lika som en kamera-modul. Vissa kanske värdesätter att kunna plugga in modulen i sin favorit-lur istället för att byta telefon eller ha två.
För mig skulle valet bli kamera-modul före telefon med inbyggd kamera, även om priset var samma. Det ger lite bättre flexibilitet och säkerhet om telefonen skulle krångla eller gå sönder så man måste byta.

Men om CAT S60 är ens "drömtelefon" så är det såklart inget att fundera på, då är det ju den man ska ha :)

InläggPostat: 12.28 2018-10-12 
Användarvisningsbild

Flir One Pro är på 160x120pixlar istället för S60's sensor dom är på 80x60.
Flir har även en som heter Flir One Pro LT för att röra ihop det lite extra som är på 80x60.
Pro mäter även upp till 400 grader medans Pro LT samt övriga tar stopp vid 120grader.

Pro samt Pro LT har justerbar kontakt vilket gör att den går att plugga in i telefonen även om den sitter i ett hölje/fodral.

Men håller med, det är sjuka priser. Men kollar man på dom handhållna som E4 tex. så är det dubbla pengen ungefär.

Här med usb-c så ska det väl även gå att plugga in den i en pc om man vill det. (förutsatt att det finns driver samt mjukvara)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme