Enkel simulering i EAGLE

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Enkel simulering i EAGLE

Inlägg av Bosen »

Det var ganska länge sedan jag caddade kretsar faktiskt, men för ett tag sedan så laddade jag ner eagle och har märkt att det finns någon enklare form av simuleringsfunktion. Jag har aldrig simulerat någonting i varken LT-Spice eller någonting. Men jag tänkte mig att jag helt enkelt skulle försöka "mäta" vad jag får ut i en voltagedevider till att börja med. Alltså en 12v supply och sen två motstånd mot jord och sedan sätta en "voltage probe" för att "mäta" vilken spänning jag får ut mellan motstånden.

Jag vet att det är enkelt att räkna ut, men detta är bara för att jag lite ska fatta hur simuleringen funkar.
Jag har försökt leta på youtube men jag tycker mig inte hitta något så enkelt som jag är ute efter...

Första problemet är att jag får följande felmeddelande när jag trycker på "simulate"
Eagle.png

Så hur gör man?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Enkel simulering i EAGLE

Inlägg av baron3d »

Du måste välja komponenter som har SPICE-data. Har för mig det finns särskilda LIB's för detta.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Enkel simulering i EAGLE

Inlägg av Bosen »

Ja, jag fick faktiskt till det till sist. Denna sidan hjälpte mig lite på traven:
https://www.autodesk.com/products/eagle ... e-mapping/
Skriv svar