Varför använder man spalter i dokumentation

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av TomasL »

Om man undviker flerspaltigt bör och måste texten bli mer läsbar, eftersom man slipper väldigt mycket, om inte all, av-
stavning, samt radbrytningar
mitt i en mening.

Dock, naturligtvis så handlar det mycket om hur texten är uppbyggd, med interpunktion, sats och styckesindelning mm.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av farskost »

Nej, det behöver den inte bli. I regel minskar de bättre systemen för typsättning avstavningar och radbrytningar genom små variationer av mellanrummen mellan tecknen, så det är i regel bara ett problem om man använder Word.

Som en intressant jämförelse så räknade jag just nu antal tecken per rad i en bred blandning av litteratur jag hittade här hemma och alla hade mellan 50-60 tecken per rad, oavsett om det var skönlitteratur, teknisk litteratur, läroböcker eller vetenskapliga artiklar med dubbelspalt. Antalet spalter handlar mer om man vill lämna mycket papper oanvänt på sidorna om texten eller om man vill utnyttja pappret i större grad än om hur många tecken man vill ha per rad.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av sodjan »

Vilken korkad diskussion... Det hela har *enbart* med vilken bredd man
har på den yta där texten ska skrivas. Man kan som sagt inte skriva en
artikel med brödtext som har rader som går över en hel sida i DN.

Sen att litteratur satt i med flera spalter är opraktiskt på en datorskärm
(om man inte har en bra skärm som visar hela sidan), är ju en helt
annan diskussion som inte har någonting med anledningen till att man
ibland sätter text i flera spalter...

> ...så det är i regel bara ett problem om man använder Word.

Vad är ett problem i Word? Skulle man inte kunna få både jämn
vänster och högermarginal?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av TomasL »

Nja, egentligen inte så korkad.

Jag gör förlagor till tekniska dokument, instruktioner mm.
Dock är det tredje part som snyggar till dem, vilket har visat sig att de blir 2 spalter, och som jag ser det rätt oläsbara och obegripliga.

Nu använder jag mycket listor, både punkt och numrerade, ofta i flera nivåer, styckesbrytningar, numrerade rubriker etc.
Resultatet blir kaos, typ.
Dokumenten skall kunna fungera både på papper och på skärm, samt kunna begripas av någon "man plockar på gatan" typ.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av sodjan »

Byt tredje part. Eller kom överens. Det är väl du som är kund?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av TomasL »

Jovisst, men frågan var ju om det finns någon specifik anledning till spalter, förutom rent ekonomiska, och det finns det uppenbarligen inte.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av danei »

Har du missat alla inlägg och länkar till källor som visar anledningen till att man bör begränsa radbredden?
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av Retroperra »

Hehe, då får vi enas om att vara oense TomasL.
Dagspressens främsta anledningen till att korta ner raderna, vilket kan ske genom att dela upp satsytan i spalter, är att öka läsbarheten.

Och - tada! Jag har empiri som stöder mina påståenden i enlighet med den tyska devisen ”Att mäta är att veta”.
Vi har nämligen en kul ögonkamera på jobbet med vilken man kan se vad någon tittar på. Det är ett par glasögonbågar med två kameror. Man utnyttjar interlaceningen i video och sparar två bilder med halv upplösning på en frame. Det var lösningen när den byggdes, för tio år sen kanske, när det var svårare att ”banda” två samtidiga videoströmmar.

Nå, med den har vi bland annat tittat på läshastighet i dagspress. Här använde vi ”normal begriplig” redaktionell text, rättstavad och grammatiskt rätt svensk text. Det här på var på den tiden när dagspressen brydde sig om läsbarheten. Nu är det bara DN och motsv. som bryr sig.

Vi tittade på tror jag tre typsnittsfamiljer samt olika radavstånd. Vänsterställd text i kortare rader - som sagt ca 50 till 65 tecken - ger snabb och ostörd läsning (minst antal ögonhopp) oavsett om personen har inga eller enklare synsvårigheter. Läsförståelsen mätte vi inte.

Vi mätte aldrig läshastighet vid avstavningar separat men kommer jag ihåg rätt hade vi det aktiverat på utsluten text.

Med det sagt vet jag ju inte hur din dokumentation ser ut och om det kan anses vara ”befogat” med spaltindelning eller inte. Räkna antal tecken per rad så ger det en hint om när det är dags att bryta i två spalter eller inte.

Sen har vi läsning på skärm, på telefon, läsning vid textad film/tv osv med olika sanningar för varje case. Det blir snabbt rörigt.




OT
Det är lite pinsamt när man har kameran på första gångerna och det är så tydligt att man, jag t.ex., gärna tittar personer av det andra könet i skrevet och på baken. Män gör det lika mycket som kvinnor. Det blir ju ett slags spår i bilden i datorn där man ser var någon har tittat och hur länge, mätt i sekunder.

Det är kanske dags att ta fram den där kameran igen. Det var ett tag sen nu.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av sodjan »

He, den skulle man gå med på stan en sommardag... 8)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av tecno »

Fullt normalt beteende Janne :wink:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av TomasL »

danei skrev:Har du missat alla inlägg och länkar till källor som visar anledningen till att man bör begränsa radbredden?
Ja att inte ha rader på 200 tecken är en sak, och har inget med spalter att göra.
Naturligtvis handlar det inte om tankeströmmar a'la joyce, utan mer normal text

Det handlar om spalters vara eller inte vara, oavsett radlängd.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev: Fortfarande, om nu två/trespaltigt är så bra, varför är det bara tidningar som använder det? (och till viss del datablad och liknande).
Jag har inte sagt att flerspalt är bra, flerspalt kan användas för att hålla nere radlängden.

Istället för flerspalt kan man använda andra lösningar för att hålla nere radlängden:
- Större text
- Smalare sidor
- Större marginaler (så satsytan blir smalare)

Det senare används ofta i romaner, det är ofta väldigt mycket marginal i dessa.

Men i en tidning är det svårt att använda de knepen.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev:Om man undviker flerspaltigt bör och måste texten bli mer läsbar, eftersom man slipper väldigt mycket, om inte all, av-
stavning, samt radbrytningar
mitt i en mening.
Dessa påverkas inte av antalet spalter, utan enbart av spaltbredden.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av Gimbal »

TomasL skrev:Ja att inte ha rader på 200 tecken är en sak, och har inget med spalter att göra.
Det är väl just det som har med spalter att göra, att minska radlängden så man inte tappar bort sig.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av Nerre »

Retroperra skrev: OT
Det är lite pinsamt när man har kameran på första gångerna och det är så tydligt att man, jag t.ex., gärna tittar personer av det andra könet i skrevet och på baken. Män gör det lika mycket som kvinnor. Det blir ju ett slags spår i bilden i datorn där man ser var någon har tittat och hur länge, mätt i sekunder.
Ja men sånt där är underbart, när man kan visa att folk gör det fast de själva är helt övertygade om att de inte gör det.

Mythbusters har ju gjort flera experiment på temat, Storm in i D-cup t.ex. (såg repris av det avsnittet häromdan just).

På Youtube finns det ju också flera filmer där tjejer haft en kamera på rumpan eller i urringningen, så man kan vart folks blickar tar vägen.
Skriv svar