Kan inte logga in win7

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Kan inte logga in win7

Inlägg av SeniorLemuren »

Jättaproblemet har uppstått. Jag har alltid haft en inloggning på min laptop "Urban" utan passord.
och när jag startade datorn så kom bara den inloggningsknappen upp. Bara att klicka så var man inne.

I dag skapade jag ett nytt konto "Admin" med passordet "Admin" och nu kommer den inloggningsknappen upp samt en knapp med "Annan användare", om jag vill logga in på Urban så finns inte den inloggningsknappen. Klickar jag på Annan användare så frågas efter Användare och passord. Skriver jag Urban i användare och lämnar passord blank så får jag meddelandet att användare eller passord är felaktigt.

Jag har även skapat passord för Urban men får fortfarande meddelandet "användare eller passord felaktigt" när jag försöker logga in som annan användare.

Jag har även testat med att ta bort passordet på Admin men inget funkar. Både kontot Urban och Admin är satta som Administratör. Vad faan gör jag för fel? Alla mina passord i chrome och dokumet är ouppnåeliga just nu.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kan inte logga in win7

Inlägg av mrfrenzy »

Börja med att göra en backup av c:\användare\Urban.
Där finns alla dina dokument och profiler.

Sen kan man börja felsöka varför det inte går att logga in.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Kan inte logga in win7

Inlägg av SeniorLemuren »

Det underligaste jag varit med om när det gäller Windows. I kontrpllpanelen under Användare finns 3 knappar, min gamla knapp "Urban" samt den nya jag skapade "Admin", samt "Gäst", alla uta passord.

Admin kan jag logga in på, men inte något av de andra. När jag försöker följa mrfrenzys råd att säkerhetskopiera användaren Urban så visar det sig att det inte finns någon sådan mapp under mappen användare. Där finns Admin, Administrator och test.

Mapparna Admin och Administrator var tomma men test innehöll 25 Gbyte data, det gjorde mig nyfiken så jag loggade ut Admin och testade att logga in på test utan passord och se på faan där var mitt konto, sim salbim.

När jag konstaterat att allt fanns så slog jag av datorn och startade om den. Då kommer den stora överraskningen. Den inloggningsknapp som tidigare hette Admin hette nu plötsligt Urban igen och Admin kunde jag logga in på om jag klickade på knappen "Annan användare".

Är inte datorernas värld helt underbar. Kan det kanske bero på att datorn köpte jag av min son när han slutade gymnasiet. Han hade den ansluten till skolans servernätverk. Varje gång jag startar upp den så kommer det upp en DOS-ruta där den försöker ansluta till Karlstads kommuns nätverk.

Hur får jag bort den dosrutan? Den verkar ställa till det för mig när jag skall starta kommunikationen. Första gången jag startar datorn så slås nätverkskortet av och kan inte slås på. Om jag startar om datorn en andra gång så funkar det som det skall.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kan inte logga in win7

Inlägg av swesysmgr »

Gå till kontrollpanelen -> system och lämna eventuell domän.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Kan inte logga in win7

Inlägg av Mr Andersson »

Att det kommer upp ett dos-fönster tycker jag mer låter som någon gammal Novell-klient.
Användarscript till windowsdomäner kan visserligen ibland visas som ett konsollfönster beroende på konfiguration, men de körs ju inte förrän efter inloggning på domänen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Kan inte logga in win7

Inlägg av SeniorLemuren »

Den är inte ansluten till någon domän. Det enda jag kan se Är Workgroup.
datorinställningar.JPG
datornamn.JPG
datordomän.JPG
Edit. Här dyker ju test upp som jag lyckades logga in med för att få Urban tillbaka???
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Kan inte logga in win7

Inlägg av ToPNoTCH »

Anderssons teori låter inte osannolik.
Normalt brukar man köra loginscript från %sysvol% och inte från lokal disk så det borde inte gå script när du är i en workgroup.

Men eftersom den kommer från en kommun så kan det vara en herrans massa kluriga hack i farten.

Kolla i
%AppData%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup\
där vissa fått för sig att det är lämpligt att lägga lokala login script.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kan inte logga in win7

Inlägg av säter »

Mr Andersson skrev:Att det kommer upp ett dos-fönster tycker jag mer låter som någon gammal Novell-klient.
Har Win7 stöd för NetWare?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Kan inte logga in win7

Inlägg av Mickecarlsson »

säter skrev:Har Win7 stöd för NetWare?
Ja, det har den. Jag har en kund som envisas med att fortfarande köra Netware och det finns tom klient till Windows 10 :o
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Kan inte logga in win7

Inlägg av SeniorLemuren »

ToPNoTCH skrev:Anderssons teori låter inte osannolik.
Normalt brukar man köra loginscript från %sysvol% och inte från lokal disk så det borde inte gå script när du är i en workgroup.

Men eftersom den kommer från en kommun så kan det vara en herrans massa kluriga hack i farten.

Kolla i
%AppData%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup\
där vissa fått för sig att det är lämpligt att lägga lokala login script.
Förstår inte var jag skall hitta %AppData%\....
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Kan inte logga in win7

Inlägg av Mr Andersson »

Skriv det i adressraden i utforskaren.
Annars är det som standard C:\Users\användarnamn\AppData\Roaming
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Kan inte logga in win7

Inlägg av Magnus_K »

Den är också en dold mapp från början va?
Har för mig att jag letade ihjäl mig efter något liknande tills jag visade dold mappar.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Kan inte logga in win7

Inlägg av SeniorLemuren »

Mr Andersson skrev:Skriv det i adressraden i utforskaren.
Annars är det som standard C:\Users\användarnamn\AppData\Roaming
Aha. Den var inte dold, men den enda filen som fans där var "desktop.ini" som pekade på en DLL-fil som var konfigurationsfil för laptopen
Skriv svar