Göra blockscheman

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Göra blockscheman

Inlägg av Glenn »

Nerre skrev:Det man vill ha är ju ett program där man kan flytta runt blocken och så följer ju linjerna mellan blocken med automatiskt.
Just det funkar ju enbarmligt dåligt i visio, det "ska" funka men funkar bara ibland, samma sak när man grupperar saker, det funkar inte speciellt bra.

Nu har jag iofs bara "fuskat" i visio, alltså "testat mej fram själv", men när jag stött på problem har jag frågat folk som faktiskt gått kurser i det hos microsoft, och dom bara rycker på axlarna och "det är så" "lev med det".. inte så enterprise kan man tycka..
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Göra blockscheman

Inlägg av Platis »

Går det köra rutnät med snap i Visio?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Göra blockscheman

Inlägg av TomasL »

Glenn skrev:
Nerre skrev:Det man vill ha är ju ett program där man kan flytta runt blocken och så följer ju linjerna mellan blocken med automatiskt.
Just det funkar ju enbarmligt dåligt i visio, det "ska" funka men funkar bara ibland, samma sak när man grupperar saker, det funkar inte speciellt bra.

Nu har jag iofs bara "fuskat" i visio, alltså "testat mej fram själv", men när jag stött på problem har jag frågat folk som faktiskt gått kurser i det hos microsoft, och dom bara rycker på axlarna och "det är så" "lev med det".. inte så enterprise kan man tycka..
Vet inte vilka versioner av Visio du använt, jag har använt det sedan version3, kör nu Visio 16 Pro., och det har alltid fungerat, både att linjerna flyttar med och att gruppera.
Det enda som inte funkar speciellt bra i Visio är lagerhanteringen om man skall hantera den programatiskt.
Ja det går att snappa till rutnät och hjälplinjer, per automatik så får man hjälplinjer mot närliggande symboler.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Göra blockscheman

Inlägg av Platis »

Har visio stöd för dxf ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Göra blockscheman

Inlägg av TomasL »

Ja och DWG mm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Göra blockscheman

Inlägg av TomasL »

Glenn, gissar att du inte använder "Connections" och "connectors" utan rena linjer, då funkar det naturligtvis inte.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Göra blockscheman

Inlägg av Platis »

Hmm, såg att det finns Visio Online nu för 40kr/mån! Frågan är väl om det är samma sak?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Göra blockscheman

Inlägg av TomasL »

Tja, förmodligen betydligt segare än att köra det lokalt, sedan kanske man inte kan anpassa symboler mm på samma sätt som man kan med en lokal installation.

Dock du kan ju "hyra" 365a, med en lokal installation.
Alternativt ladda ned Visio16 och testa det någon månad (tror jag)
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Göra blockscheman

Inlägg av Platis »

Ja 120kr/mån, hade det ingått officepaketet och onedrive så hade jag nog kanske nappat på det!

Smartdraw engångskostnad 299$, online 9.95$, underlig prissättning på online-versionen när man avser konkurrera med Visio !
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Göra blockscheman

Inlägg av TomasL »

Nja, det är omöjligt att konkurrera med viso, eftersom det så mycket mer.
Du har full kontroll över hur dina "SHAPEs" beter sig, du kan göra dem extremt smarta, lägga in beräkningar i dem (varje objekt i visio har något som liknar ett kalkylblad i bakgrunden), där man kan lägga till väldigt mycket interaktion mm, dessutom kan man ju naturligtvis lägga in VBA-kod i objektet också.

Som exempel finns det att köpa "SHAPEs" som per automatik bygger en komplett ritning över ditt nätverk.
Med lite kunskap om VBA osv, så kan du själv fixa till det.
Grejjen med VISIO är att det inte är ritningsverktyg, enbart utan det går att automatisera ritandet fullständigt.
Det finns också SHAPEs som genererar kod för GUI osv, i all oändlighet.
Själv har jag gjort symboler mm, för att rita flödesscheman för kylinstallationer, där jag får automatisk tryckfallsberäkningar på alla delar, automatisk rördimensionering, beräkning av balansering samt en viss mån av simulering av hela systemet, dessutom produceras materiallistor, systemvolymer, skyltlistor mm direkt från ritningen.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Göra blockscheman

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag måste också inflika att Visio är stort och suveränt!
Man kan skapa hela SQL databaser från grafer.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Göra blockscheman

Inlägg av Platis »

Ja det verkar smart, just integrationen och att man kan använda det till lite allt möjligt! :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Göra blockscheman

Inlägg av TomasL »

Ja, och så mycket mer, VISIO är inte ett rit-program utan en universell applikation, som man i princip kan få att göra vad man vill, dock kanske inte flyga till Mars, men det kanske kommer. :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Göra blockscheman

Inlägg av TomasL »

Men om man bar skall rita några enstaka organisationsscheman eller liknande, så kanske Visio är att skjuta lite över målet.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Göra blockscheman

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kanske skulle vi fråga TS vad syftet skall vara. Jag menar att blockschema kan skilja mycket åt, i tid, med funktion och framförallt hur många personer som är involverade i processen.
Är det för eget minnesbruk för stunden är Visio att skjuta över målet!
Så TS Vad vill du göra?
Skriv svar