Sida 3 av 7

Re: Blandade frågor om Fusion360

Postat: 14 november 2017, 13:26:24
av tecno

Re: Blandade frågor om Fusion360

Postat: 14 november 2017, 14:07:02
av Magnus_K
Har kikat på den nu och antagligen har jag gjort något tidigare fel som nu straffar sig...
Kan det vara att cylindern inte riktigt har gått ihop med bottenplattan?
Markerar jag den yta som ska möta kubens yta så går den ner i bottenplattan (som i bilden).
Join.JPG

Re: Blandade frågor om Fusion360

Postat: 14 november 2017, 14:31:14
av Magnus_K
Har provat att dela med mig av ett projekt innan, men om någon orkar ta en kik så borde det gå att göra här -> http://a360.co/2zIXKVx

Re: Blandade frågor om Fusion360

Postat: 14 november 2017, 15:39:20
av tecno
Du har ett jävla mess på dina sketcher vilka du ska utgå ifrån när du ska skapa en loft.
magnus1.PNG
magnus2.PNG
magnus3.PNG

Re: Blandade frågor om Fusion360

Postat: 14 november 2017, 16:01:31
av tecno
magnus4.PNG
Snabbfix men jag vet ju inte exakt vad det är du vill lofta på kuben, så du får labba lite själv :)

Re: Blandade frågor om Fusion360

Postat: 14 november 2017, 16:06:40
av Magnus_K
Nja, det blir onekligen lite rörigt när man inte vet vad man håller på med :)

EXAKT som du gjort i dett senaste inlägg vill jag göra men även försluta mot bottenskivan mellan kuben och cylindern (där det nu är en liten tunnel).
Orkar du beskriva hur du bar dig åt i korta ordalag?


EDIT: Äsch, vi struntar i det tecno. Det blir för konstigt det här. Måste tänka om. Tack ändå för tiden du lagt ner!

Re: Blandade frågor om Fusion360

Postat: 14 november 2017, 16:14:13
av tecno
Skapa sketcher på respektive plan - kuben och cylindern.

Kör loft - join med BODY avstängd då får du en solid.

Släck BODY och kör loft på det som ska bort =CUT, du får sedan frågan vilken BODY så tänd upp BODY

VOILA - snipp snapp

Re: Blandade frågor om Fusion360

Postat: 14 november 2017, 17:00:04
av Magnus_K
Skam den som ger sig. Tack än en gång! :D
Join.JPG
Join1.JPG

Re: Blandade frågor om Fusion360

Postat: 22 november 2017, 17:23:27
av Magnus_K
Nya försök!
Vill göra den lilla cylindern som ett kugghjul och den stora inner-ringen motsvarade kugghjul. Ungefär som i en planetväxel.

Kan ni länka till någon bra guide för att göra just det här eller finns det något smidigt verktyg för detta också?
Har sett lite YT-filmer där dom använder add-ins men det kanske finns annat sätt?
Monowheel.JPG

Re: Blandade frågor om Fusion360

Postat: 22 november 2017, 17:30:28
av tecno
Leta du reda på ett add-in och gör livet enklare för dig.

Re: Blandade frågor om Fusion360

Postat: 22 november 2017, 17:53:55
av Platis
Vad tycker ni om Fusion 360 så här långt? Är det värt att lära sej?

Re: Blandade frågor om Fusion360

Postat: 22 november 2017, 18:01:51
av Magnus_K
tecno skrev:Leta du reda på ett add-in och gör livet enklare för dig.
Ok, får kika på det där då.


@Platis:
För min egna del så är det helt klockrent.
Har suttit med SketchUp en del, och det enda jag ångrar är att jag inte testade F360 tidigare.

Re: Blandade frågor om Fusion360

Postat: 27 november 2017, 12:34:16
av Magnus_K
Lyckats göra ett litet hjul (med alldeles för många tänder).
Tyvärr kan inte tilläggsfunktionen göra interna kuggar. Några tips?
Monowheel.JPG

Re: Blandade frågor om Fusion360

Postat: 27 november 2017, 12:46:20
av lgrfbs
* Kopiera kuggprofilen från det lilla kugghjulet.
* Spegla profilen.
* Gör en skärning i stora hjulet.
* Gör cirkulär kopiering av första utskärningen, i rätt antal kopior.
-Klart-

Re: Blandade frågor om Fusion360

Postat: 15 december 2017, 23:20:00
av Magnus_K
Har stött på det här problemet flera gånger nu och vore jätteskönt med en "lätt" lösning.

Jag har valt "Project to surface" och fått mina lila små ringar på ytan som jag vill ha det. Nästa steg jag vill göra är en press/pull och ta bort materialet. Men hur gör jag det?
Klickar jag i en lila cirkel så markeras hela ytan (facen).
presspull.JPG