Autodesk Fusion 360

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Autodesk Fusion 360

Inlägg av SeniorLemuren »

Har använt Inventor i många. Började med Autodesk Inventor 8. Har nu kört Inventor 2014 sista tiden. Jag har sedan en tid tillbaka läst lite om Autodesk Fusion 360 som ju många använder till 3D.modellering för 3D-skrivare och fräsar.

Jag har levt i tron att Fusion 360 är lite enklare att använda än Inventor men inte är lika "kompetent. Nu har jag testat Fusion 360 själv och det var det mest positiva jag gjort på länge.

Kommer man från Inventor så är tröskeln nästan noll. Det som är positivt med Fusion 360 är att det är ungefär dubbelt så enkelt att använda jämfört med Inventor som i och för sig inte är speciellt komplicerat heller.

Den enda skillnad jag kan tänka mig är att om man skall cadda en hel bilmotor eller ett pappersbruk så är säkert Inventor det bättre verktyget. Men om man skall tillverka modeller för 3D-utskrifter, fräsning m.m. ja då slår Fusion 360 Inventor men hästlängder i fråga om användarvänlighet.

Nu skall jag emellertid reservera mig för att kanske det är så mycket nytt i den senaste utgåvan av Inventor (2017?) så att det har blivit lika enkelt som Fusion 360. Mina erfarenheter av Inventor är begränsade till 2014 eftersom min datorkapacitet inte är erforderlig för senare versioner.

Så mitt råd till er som skall börja rita 3D är, testa Autodesk Fusion 360. Det bästa jag sett på länge. Dessutom så finns en uppsjö av tutorials på Youtube.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av Gimbal »

Jag började testa designspark och tyckte det verkade trevligt, fick sedan tips om fusion 360 och har gett det några försök, men blir inte riktigt kompis med programmet. Gillar inte att allt ska skickas upp och sparas i "molnet" dvs hos dom. Kan ge mig sjutton på att rätt som det är så min gratisperiod slut, eller de hittar på något annat på något vis och hejsan svejsan så är molnet borta.

Har nu gått tillbaka till designspark för tillfället.

Åh andra sidan har jag just förstått att 360 även hade CAM vilket gör att jag kanske måste ge det hela en chans till. :humm:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja du har ju ett år som amatör för att testa. Men om du registrerar dig som student så har du tre år med möjlighet att förläng dina studier. Jag anmälde mig som student (71 år gammal) men studera kan man ju göra hela livet. Det viktiga är ju att man använder programvaran enbart i studiesyfte.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av säter »

Gimbal skrev:Åh andra sidan har jag just förstått att 360 även hade CAM
Jag trodde att Fusion-360 var ett CAM-program?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av Micke_s »

Fusion 360 är väl lite av både CAM och CAD program...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av säter »

Men man kan importera från SolidWorks?
Bara använda CAM-delen?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av tecno »

Ja
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av perra_e »

Fusion 360 är gratis för alla med en omsättning under ca 1 miljon, så det är inte bara för studer. Sedan vad som händer i framtiden kan man ju bara spekulera i, men det finns inget i dagsläget som tyder på att det blir några ändringar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av säter »

Gimbal skrev:Gillar inte att allt ska skickas upp och sparas i "molnet" dvs hos dom.
Fanns det inte ett sätt att kringgå detta?
Jag vill minnas att någon skrev om det här på forumet.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av SeniorLemuren »

Gimbal skrev:Gillar inte att allt ska skickas upp och sparas i "molnet" dvs hos dom.
Det man ritar sparas både i datorn och i molnet så man kan arbeta offline om man vill. De ligger kvar i upp till ett år om man väljer detta i konfigurationen. Default är 60 dagar.. Vill man så kan man spara filerna själv för backupp på disken så här.
fusion360-inställningar.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av Glenn »

SeniorLemuren skrev:Ja du har ju ett år som amatör för att testa. Men om du registrerar dig som student så har du tre år med möjlighet att förläng dina studier. Jag anmälde mig som student (71 år gammal) men studera kan man ju göra hela livet. Det viktiga är ju att man använder programvaran enbart i studiesyfte.
Som privatperson är det ju tillåtet att bara förlänga igen efter ett år, och sen igen och igen, så det är inga problem, och så slipper man ljuga om att man är student :)

Inventor däremot kräver ju afaik att man är student, eller ja, att man PÅSTÅR att man är det..
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av Perkla »

Så med andra ord kan man säga att Fusion 360 troligen är det enklaste och bästa programmet att börja med om man är nybörjare eller har en begränsad kunskap ? För min egen del är det ju för att rita saker jag vill fräsa osv....

Har kollat på några tutorials och tycker det verkar rätt bra faktiskt, och aningen enklare än det jag höll på med 2014 som jag tycker var ganska krångligt och svårt, samt att jag sen var tvungen att ta in det hela i ett annat program osv osv...

Tror jag ska ge Fusion 360 en chans faktiskt...
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av danielr112 »

Hur är det gratis utan att vara student och tjäna under 1 mille?

Eller vart har ni reggat er för student delen? Jag kan lätt tänka mig hoppa på en kurs (Givetvis göra den) och köra med en licens då jag just nu har fattat tycker för det efter att int rört Autocad och Solid works på 15 år typ.

(Lite ot för denna tråden)
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av Kulla »

Jag har bara registrerat mig som enthusiast tror jag.

The free Start-Up/ Enthusiast licenses allow you to access Fusion 360 Ultimate with a yearly subscription after the trial period has ended. You can use this license if you are a small business making less than $100,000 per year (or equivalent), or if you're a hobbyist using Fusion 360 for non-commercial purposes.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Autodesk Fusion 360

Inlägg av Perkla »

danielr112 skrev:Eller vart har ni reggat er för student delen?
Jag tog en gratis 30 dagars trail och i den kan jag när jag vill registrera mig som privatperson/entusiast och få ett helt år gratis och troligen förnya efter varje år..
Skriv svar