Diptrace och verifieringsfel, bugg?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Diptrace och verifieringsfel, bugg?

Inlägg av Teknikern »

Jag sitter och caddar schema och försökte mig på att ansluta utan tråd och har gjort som man ska enligt Litzerboys eminenta video samt enligt manualen och att konvertera schemat till PCB fungerar som det ska MEN när jag kör ERC så får jag "Fel-Endast ett ben anslutet: Nät 25, R5:A" osv. för alla ben som är "utan" tråd fast dom är virtuellt anslutna och fungerande. Bugg eller gör jag fel nånstans? Inte för att det gör nånting rent praktiskt men det retar mig bara att jag inte kan släcka felkoderna.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Diptrace och verifieringsfel, bugg?

Inlägg av PeterH »

Kan du lägga upp filerna (eller åtminstone bilder) så är det kanske lättare att se och förstå vad som felar?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Diptrace och verifieringsfel, bugg?

Inlägg av Teknikern »

Jag kan ju försöka men om jag försöker förklara först så kanske du förstår ändå.

1: Jag caddar in en 2-polig kontakt på kortet och drar ledningar ett snäpp ut och avslutar med enter så dom låser.
2: Jag caddar in tex. en resistor, gör likadant med den.
3: Jag klickar på trådstumpen "Nät 1" från kontakten och döper den till samma nummer som motsvarande på resistorn (Nät 3).
4: Jag gör likadant på trådstump "Nät 2" och får förbindelse, dom "lyser" blått som dom ska när muspekaren är över.
Kör jag sen verifiering då får jag felet trots att dom är virtuellt kopplade och hänger ihop utan verifieringsfel när jag konverterat kortet till PCB.

Förstod du hur jag menade?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Diptrace och verifieringsfel, bugg?

Inlägg av Klas-Kenny »

Hur menar du med att de är "virtuellt kopplade"?

Att det endast finns en ratline, ingen faktisk ledare? I så fall är det väl ytterst rimligt och helt rätt, att ge ERC-fel..
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Diptrace och verifieringsfel, bugg?

Inlägg av Teknikern »

Inte ratline utan virtuell förbindelse där man drar ut en trådsnutt från båda håll och döper den till samma sak. Jag hittade samma fråga jag har samt svaret och i PCB-delen efter konverteringen funkar det och är felfritt men inte i schemadelen av programmet trots att, som jag skrev, båda "lyser upp" och indikerar att dom är hopkopplade.

". I try to connect two wires with the same type net ports in Schematic, but this doesn't work. What to do?

Net ports should have the same type and pin names. Only wires connected to net port pins with the same name will be joined to the same net."
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Diptrace och verifieringsfel, bugg?

Inlägg av Icecap »

Det gäller ENBART scheman! Inte mönsterkortsritningen.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Diptrace och verifieringsfel, bugg?

Inlägg av Teknikern »

A, BRA!!! Då är det utrett. :tumupp: :bravo:
Skriv svar