IPv6...

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: IPv6...

Inlägg av Nerre »

sodjan skrev:>> Det är i allra högsta grad "konstigt" för 99% av alla användare!

> Nejdå. Mina senast köpta...

Nyckelordet där är "mina"
Det är helt vanliga IP-kameror (D-link DCS-930L) köpta på Webbhallen. Inga alls konstiga grejer. Du förstår, utvecklingen går framåt, tillverkarna lägger in mer och mer stöd i mjukvaran just för att förenkla för användarna.
DCS-930L dyndns.png
Och jag är säker på att om vi hade köpt en tvättmaskin med WiFi så hade den också haft stöd för Dynamisk DNS.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43151
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: IPv6...

Inlägg av sodjan »

OK... :-) Den där bilden är helt obegriplig för väldigt många.
Jag har inte ifrågasatt *att* funktionerna finns, jag säger bara att
de är otillgängliga för många p.g.a. brist på intresse eller kunskap.
Och jag säger det igen, många tekniknördar förstår inte det...
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: IPv6...

Inlägg av Nerre »

Då har du inte sett de andra bilderna för konfigureringen av kameran...

Jag är lite nyfiken hur du tror att man får igång en IP-kamera utan att förstå såna där enkla dialoger?

Det är ju inte konstigare än att t.ex. fylla i inloggningsuppgifter för POP eller IMAP.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: IPv6...

Inlägg av TomasL »

Om jag ber Svärmor, Morsan, Syrran eller Hustrun fylla i det formuläret, så kommer de att se ut som levande frågetecken.
De klarar heller inte av att fylla i uppgifterna för POP/SMTP eller IMAP.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43151
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: IPv6...

Inlägg av sodjan »

> Jag är lite nyfiken hur du tror att man får igång en IP-kamera utan att förstå såna där enkla dialoger?

Det kan man inte.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: IPv6...

Inlägg av lillahuset »

:tumupp:
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: IPv6...

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev:Om jag ber Svärmor, Morsan, Syrran eller Hustrun fylla i det formuläret, så kommer de att se ut som levande frågetecken.
De klarar heller inte av att fylla i uppgifterna för POP/SMTP eller IMAP.
Då lär de ju heller inte klara av att sätta upp en IP-kamera. Och då gör det inget att de inte förstår hur man konfigurerar IP-kameran för dynamisk DNS.

De som kommer ha behov av att ha DNS kommer såklart att kunna sätta upp det.


Jag förstår liksom inte varför folk plötsligt skulle få större behov av DNS bara för att de kör IPv6? DNS-behovet är precis samma oavsett om man kör IPv4 eller IPv6.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43151
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: IPv6...

Inlägg av sodjan »

Det finns andra lösningar som är enklare för slutanvändaren där prylen
själv kontaktar någon server som man sedan loggar in till och får
kontakt mot prylen. Exakt hur det fungerar vet jag inte, jag tror inte
att all trafik går via servern utan klienten som man kör får en IP
och portnummer som från servern som sedan används för att
direkt komma åt prylen.

På samma sätt som en TeamViewer session inte går via Teamviewers
egna servrar, utan IP/port skickas till respektive part och sedan kör
de direkt mellan varandra. Fungerar även över brandväggar och NAT.

Jag vet inte hur DNS miljön skulle hantera det om alla IoT prylar
överallt skulle vara registrerade med unika domäner. Frågan är
nog om någon överhuvudtaget har tänkt till där...
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: IPv6...

Inlägg av Nerre »

I det här fallet så kontaktar prylen själv en server som gör att man kan ansluta direkt till prylen.

I bägge fallen måste man på nåt sätt ge prylen inloggningsuppgifter (annars kommer ju vem som helst kunna ansluta till den). Du måste ju kunna identifiera grejerna med nån unik identitet. Vem ska välja den?

Visst kan man tänka sig att tillverkaren av prylen lägger in framslumpade inloggningsuppgifter redan vid tillverkningen, så kunden slipper bry sig om det. Men då kommer man att få en adress under tillverkarens domän.

Så den som tycker det är ok att nå sin IP-kamera som https://customer_47381934.d-link.com kan göra det och vi som vill komma åt kameran på https://garaget.mindoman.se kan konfigurera så vi gör det.


Men alla IoT-prylar behöver inte finnas i DNS. Inte ens idag finns alla IPv4-klienter i DNS. Det finns hundratusentals klienter som inte finns i DNS eftersom de bara används som klient. De kopplar upp sig mot en server, servern behöver inte hitta till klienten.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43151
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: IPv6...

Inlägg av sodjan »

> Men då kommer man att få en adress under tillverkarens domän.

Det är inte nödvändigt med någon domän överhuvudtaget.
Det verktyg man använder loggar inte till samma server/domän som
alla andra med samma pryl och får sedan IP/port till den egna prylen.

Alltså på samma sätt som TeamViewer fungerar. Och även någon
termostat (?) pryl som nämndes på EF för någon vecka sedan.

Men visst, den som har kunskapen kan självklart sätta upp vad
man vill idag. Skit samma, frågan var om någon tror på en framtid
med globala (och DNS registrerade) IPv6 adresser till i princip "allt".
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: IPv6...

Inlägg av Nerre »

Jag menade alltså i framtiden, när man vill kunna ansluta direkt mot sin pryl.

I ditt alternativ så är det ingen adress men istället finns ett inloggningsnamn och lösenord för att ansluta till rätt pryl. Men det är fortfarande lika mycket/lite att behöva hålla reda på. Du kommer inte ifrån det faktum att det på något sätt behövs en identitet på prylen.

Denna identitet kan vara ett inloggningsnamn eller ett DNS-namn.


Det blir alltså tre varianter:

1. Anslut till https://home_camera.d-link.com och logga in med användarnamn 47381934 (och ange ditt lösenord)
2. Anslut direkt till kameran via https://customer_47381934.d-link.com (och ange ditt lösenord)
3. Anslut direkt till kameran vid https://garaget.mindoman.se (och ange ditt lösenord)


Jag förstår inte varför du fokuserar så på kunskapen, i mina ögon handlar det om behovet. Det finns tusentals bilägare som inte klarar av att byta däck på bilen själv. När de behöver byta däck så betalar de nån annan för att göra det.


Och åter igen (det blir väl tredje gången jag skriver det): Det behövs inte DNS-namn till allt. Det finns inte idag så varför skulle det behöva finnas imorgon?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: IPv6...

Inlägg av Glenn »

- Stopp i lagens namn, får jag se på ditt jättestora IP-nummer!
- Oj, vilket stort IP-nummer det var
- Ja, jättestort, som vanligt i framtiden!

..kunde inte låta bli :)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43151
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: IPv6...

Inlägg av sodjan »

> Det behövs inte DNS-namn till allt. Det finns inte idag så varför skulle det behöva finnas imorgon?

Därför att RFC7368, "IPv6 Home Networking Architecture Principles" mer eller mindre kräver det.
Se speciellt "3.7. Naming and Service Discovery" så förstår man vilka problem det finns.

https://tools.ietf.org/pdf/rfc7368
samme-93
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 mars 2009, 13:23:50

Re: IPv6...

Inlägg av samme-93 »

Glenn skrev:- Stopp i lagens namn, får jag se på ditt jättestora IP-nummer!
- Oj, vilket stort IP-nummer det var
- Ja, jättestort, som vanligt i framtiden!

..kunde inte låta bli :)
Beror ju lite på hur man lägger in om man gör interfacedelen till bara nollor fram till sista siffran eller hur långt man nu behöver men då behöver man ju ställa in adresserna manuellt och dessutom blir det fortfarande längre än IPv4
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: IPv6...

Inlägg av Nerre »

sodjan skrev:> Det behövs inte DNS-namn till allt. Det finns inte idag så varför skulle det behöva finnas imorgon?

Därför att RFC7368, "IPv6 Home Networking Architecture Principles" mer eller mindre kräver det.
Se speciellt "3.7. Naming and Service Discovery" så förstår man vilka problem det finns.

https://tools.ietf.org/pdf/rfc7368
Det är inte DNS man pratar om där som jag tolkar det, de pratar ju om "discovery" av "services". Det handlar om att på nätverket ska din dator automatiskt kunna hitta skrivare, tvättmaskin, TV och sånt och presentera dem med ett namn (och inte bara en IPv6 IP-adress). Den funktionaliteten finns ju i princip redan idag (bonjour och allt vad protokollen heter). Jag har inte gett vår skrivare nåt namn i DNS men datorerna hittar den ändå i nätverket och visar den med sitt namn.

Sen är ju frågan hur pass accepterad RFC7368 blir, det finns gott om RFC:er som aldrig blivit särskilt spridda. En RFC är ju ett FÖRSLAG.
Skriv svar