Autodesk Inventor tips-tråd

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

labmaster skrev:Jag hänger inte riktigt med i texten men bilden säger mig att han vill rotera objektet, inte vyn eller koordinatsystemet.

Normalt när man roterar ett objekt skall man ange en referenspunkt och en axel som man skall rotera runt.
Spelar ingen roll om man vrider koordinatsystemet eller objektet, bara man inte vrider båda två.
Ja normalt ja, men inventor är inte normalt... referenspunktsrotering används bara i "Sketch"
TomasL skrev:Som jag skrev, det går inte att rotera i en ipt, eftersom det inte finns nått behov.
Man kan som jag skrev definiera Up/Down/Front/Back, vilket i princip gör samma sak.

I en iam, kan man däremot rotera en ipt utan problem, antingen med "G" "Rotate", eller med, vilket jag tycker är bättre med "Grip Snap", där man till skillnad från "Rotate" kan rotera i alla tre dimensioner och använda tangentbordet för vinkelinmatning.
Jag är ok med att det inte går att rotera i ipt och jag är medveten om "Look At"-funktionen (Page Up).
Men att det skulle vara enkelt att använda "Rotate Component"("G") har jag inte kommit fram till. Jag vet fortfarande inte hur jag ska använda funktionen! Jag klickar på "G" på tangentbordet och försöker markera objektet men det går liksom inte... Det finns inte heller någon bra förklaring under "Hjälp" över hur man ska använda det.
labmaster skrev:Thorped, här är min tolkning av lösningen baserat på vad som framkommit i denna tråd. Du skall rita ett objekt (ipt) som exempelvis kan vara en modell av ett kullager samt ett annat objekt som kan vara en axel.

Dessa två objekt skall du lägga in i en assembly (iam), då kan du rotera kullagret med g eller grid snap och trä det på axeln.

Berätta om du lyckas med ledning av detta.
Ja precis men det löser man i constrains som Cano sa ovan. På tal om constrains så såg jag att man kunde göra nått med vinkeln där men det kanske bara är om man sammanfogar två eller flera objekt, iofs är det ju bara då man behöver vrida saker och ting :humm: jag får kolla på det men som sagt jag får inte "G" att funka!
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

Ser man på, kan det vart så enkelt att man var tvungen att ha minst 2 objekt i assembly för att det skulle gå att vrida ett av dom? Nu funka det iaf! Men jag hade faktiskt velat kunna vrida exakt 90grader t ex, nu får jag vrida på måfå...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

Använd GRIP-SNAP, då kan du rotera med valfri exakt vinkel utmed valfri axel/objekt osv.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

TomasL skrev:Använd GRIP-SNAP, då kan du rotera med valfri exakt vinkel utmed valfri axel/objekt osv.
Är hemskt ledsen Tomas men grip-snap har jag inte använt på åratal, minns knappt vad det är och jag har verkligen inte använt det i inventor, tror jag :? Det känns som en kurs i inventor inte skulle sitta fel...
Kan du inte säga kommandot för att komma till snap saken? :roll:

Mvh Thorped
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

Väldigt enkelt, markera "parten", högerklicka välj "Component->grip Snap", välj "Geometri", Välj "Rotera runt denna linje"
Då kan du rotera med musen eller knappa in en vinkel.
"Parten" roteras då med geometrin som rotationsaxel.
Geometrin kan vara på "parten" du roterar eller på en annan part

För övrigt se Hjälpen
In this procedure, you move or rotate a component using reference geometry.

On the ribbon, click Assemble tabPosition panelGrip Snap .
In the graphics area, click an edge on an assembly component, which selects it as the basis of the translation or rotation.
The move options bar is displayed representing the possible manipulations for your selection. Pass the cursor over the icons to see descriptive tooltips for them.

On the move options bar, click Move along ray using reference geometry, or Rotate about line using reference geometry.
The Heads Up Display (HUD) cues you for the next action, and reports the available degrees of freedom for the selected line.

Select two points to define the offset for the transition or the angle for the rotation.
The geometry involved is displayed in green as transient constraints are generated between the referenced geometry.

Click to complete the translation or rotation.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

Jag markerar "parten" högerklickar och väljer "component" men sedan finns inte alternativet "grip snap" de alternativ som finns är: Move, Rotate Component, Pattern, Mirror, Copy, Replace, Replace All, Replace from Content Center och slutligen Demote.

Vad heter det hjälpavsnittet du visa mig där?
Har "3D Orthogonal Route tool" nått med saken att göra?

Edit: Jag lyckades rotera "parten" en specifik vinkel nu, dock inte i *.iam utan i *.ipt
Så här gjorde jag: Markerade en sida på objektet, klickade på den gröna cirkel som kom upp i mitten av det markerade området, vänsterklickade på den gröna pil som kom upp i objektet, valde sedan "Commit and Move" som i sin tur visade sig heta "3D Move / Rotate", där efter kan man välja vilken axel man vill rotera eller vilken sida man vill flytta, bara att skriva in antal grader eller mm. Hittar dock inte samma funktion i assembly. :( Fast när jag vrider "parten" i ipt virds den även i assembly, problemet kanske då är löst trots allt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

Avsnittet heter "Grip-Snap"

Vilken version har du?
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

TomasL skrev:Avsnittet heter "Grip-Snap"

Vilken version har du?
Autodesk Inventor Professional 2008
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

Ok, min version är lite nyare, så det kan skilja, kör 2k11 fn, har inte hunnit lägga på 2k12 än.
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1998
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Gorgus »

Jag håller på att prova Inventor 2012 för första gången och försöker skapa en liten skruv, men när jag ska försöka göra mejselspåret så går jag bet.

Jag tycker att det borde räcka med att göra en exttrude på "spåret" och sen en "combine" för att få själva spåret i skallen, men det går inte.

Hur ska jag bära mig åt?
skruv.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

det skall väl gå, hur gör du?
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1998
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Gorgus »

Äsch, vad dumt av mig. Det gick ju att göra spåret direkt med "extrude" om man bara satte "profile" till "cut" istället för "join" och såg till att riktningen på "extude" gick åt rätt håll...

Klantigt av mig, men nu är det löst.
skruv2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av labmaster »

Gängorna på din skruv ser intressant ut. Det är första gången jag ser en skruv som har runda toppar på gängorna. Hur skall den tillverkas?

Om du behöver CAD-filer för skruvar så finns det sådana på http://www.solidcomponents.com under fästelement. Det finns en massa olika CAD-format att välja på så slipper du sitta och rita skruvar och muttrar.
Senast redigerad av labmaster 29 maj 2011, 16:23:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Cano »

Det finns en hel del komponenter i Content Center.
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1998
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Gorgus »

Det där är Inventors standardsätt att visa gängor så t.o.m. skruvar från biblioteken ser ut så.
Att jag gjorde en skruv själv var mest för övning eftersom det redan finns skruvar i Inventor.

Förutom Content Center och Solidcomponents så hittade jag även lite på: First CAD Library samt iParts
Skriv svar