Jag kopplade in en frekvensgenerator till datoroscilloskopet. Då hördes det ljud (i samma frekvens) från en högtalare som sitter på labbplattan och inte alls har någon kontakt med varken frekvensgenerator eller dator. Lite kontakt har de förstås. Labbagget, datorns nätagg och tongeneratorns är kopplade till samma jordade vägguttag. Men det är allt.
Jag har även några PIC-kretsar och en display kopplad till labbplattorna. Displayens backlight blinkar när jag sveper med frekvensen på frekvensgeneratorn.
Det enda jag kan komma på är att ljudet tar sig ut från datorns nätagg och in igenom labbagget, men de är båda switchade och det sitter kondingar och filter som inte borde kunna släppa igenom sånt här. Det är inte bara någon viss frekvens som "släpps igenom" utan jag kan köra med allt från 10Hz till 10kHz. Det går säkert högre/lägre, men det har jag inte testat.
Vad beror detta på?
Hur löser man det? Jag har tyvärr inga fler faser som jag kan koppla in frekvensgeneratorn på, så det behövs en annan lösning.
edit: Högtalaren är förresten kopplad till en utgång på PIC-kretsen. PIC'en verkar fungera eftersom den är kopplad till en display som visar rätt tecken.
edit 2: Jag kom på att PIC-programmeraren Wisp628 var ansluten mellan datorns serieport och den aktuella PIC-kretsen. När jag kopplade bort den så blev det tyst.

Men hur gör man för att slippa sånahär jobbiga överföringar av ljud/störningar? Det måste finnas fler fall då detta kan uppstå. Nätbrum och "switch-oscilleringar" är lätt att ta bort eftersom de oftast bara ligger vid några få frekvenser, men här rör det sig om ett område på minst 10Hz - 10kHz.