Konstigt problem med störningar/frekvenser...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Konstigt problem med störningar/frekvenser...

Inlägg av JimmyAndersson »

Kom inte på någon bättre rubrik, men såhär är det:

Jag kopplade in en frekvensgenerator till datoroscilloskopet. Då hördes det ljud (i samma frekvens) från en högtalare som sitter på labbplattan och inte alls har någon kontakt med varken frekvensgenerator eller dator. Lite kontakt har de förstås. Labbagget, datorns nätagg och tongeneratorns är kopplade till samma jordade vägguttag. Men det är allt.
Jag har även några PIC-kretsar och en display kopplad till labbplattorna. Displayens backlight blinkar när jag sveper med frekvensen på frekvensgeneratorn.

Det enda jag kan komma på är att ljudet tar sig ut från datorns nätagg och in igenom labbagget, men de är båda switchade och det sitter kondingar och filter som inte borde kunna släppa igenom sånt här. Det är inte bara någon viss frekvens som "släpps igenom" utan jag kan köra med allt från 10Hz till 10kHz. Det går säkert högre/lägre, men det har jag inte testat.

Vad beror detta på?
Hur löser man det? Jag har tyvärr inga fler faser som jag kan koppla in frekvensgeneratorn på, så det behövs en annan lösning.

edit: Högtalaren är förresten kopplad till en utgång på PIC-kretsen. PIC'en verkar fungera eftersom den är kopplad till en display som visar rätt tecken.

edit 2: Jag kom på att PIC-programmeraren Wisp628 var ansluten mellan datorns serieport och den aktuella PIC-kretsen. När jag kopplade bort den så blev det tyst. :D

Men hur gör man för att slippa sånahär jobbiga överföringar av ljud/störningar? Det måste finnas fler fall då detta kan uppstå. Nätbrum och "switch-oscilleringar" är lätt att ta bort eftersom de oftast bara ligger vid några få frekvenser, men här rör det sig om ett område på minst 10Hz - 10kHz.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Kan det vara så att du har gjort ett mistag vid inkopplingen och kopplat signaljord till signal någonstans. Oftast så har man BNC-kontakter och så missar man ibland så att gnd på dessa inte kopplas ihop. Eftersom signaljord och skyddsjord oftast är ihopkopplade kortsluts signalen till jord om man kopplar fel. Normalt är ju skyddsjorden så styv att den inte ska följa signalen upp och ner, men om inte skyddsjorden är riktigt bra så kanske.

Lite långsökt, men man vet ju aldrig. Konstiga saker hända än i dessa dar 8)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Så fort man kopplar ihop fler än två saker (och även då ibland) så är det idé att rita eller fundera på hur jordschemat ser ut. Grunden är att man bara skall jorda på ett ställe. Kan man inte undvika det så får man se till att ledare som bär ström OCH sitter ihop med jord undviks. Går inte det heller så kan man alltid försöka common mode stoppa alla kablar med ferriter - dock fungerar det rätt dåligt med låga frekvenser tyvärr. Glöm inte helle att det går utmärkt att common mode spärra även koaxial kabel . skärmen skärmar ju inte magnetik - så att dra koaxialkabel igenom en ferrit begränsar HF-common mode, men påverkar inte dual mode signalerna. Avkoppla överallt där störningar skapas är också en bra regel - digitala kretsar bör/skall alltid ha en kondensator så nära mellan VSS och VDD.

Ett exempel du kopplar ihop en dator med VGA -kabel, VGA kabels skärm sitter ihop med höljet/jirden på båda sidorna. Sen matar du bildskärmen med en AC/DC-aggregat där DC- och jord sitter ihop - vad händer nu?

Jo, eftersom DC-matningskabeln till bildskärmen har resistans så kommer det att bli ett spänningsfall i den (litet, men tillräckligt). Det tråkiga som nu händer är att burkarna sitter ihop på ett ställe till och det är skärmen till VGA-kabeln och det kommer att gå en ström där - så länge strömmen är ren DC spelar det ingen roll, men eftersom bildskärmen drar ström lite ojämnt så kommer det att flyta en pulserande ström i skärmen till VGA-kabeln vilken i sin tur kommer inducera störningar på VGA-ledarna och ge bildstörningar som resultat.....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Intressanta svar. :)

bengt-re:
Jag har avkopplat med kondensatorer. Det sitter även ferriter på lämpliga ställen.
Tyvärr tror jag inte jordkopplingarna kan se särskillt annorlunda ut.

Liten beskrivning av hur det är kopplat:
Frekvensgeneratorn, labbagget och datorns nätagg är kopplad till samma fas med jordade kontakter.
Labbaggets +5V och GND är kopplat till labbplattan. På labbplattan sitter det en PIC, en högtalare och en display. PIC-kretsen är kopplad till programmeraren Wisp628 som i sin tur är ansluten till datorns COM-port. Wisp'en får sin spänning från labbplattan.
På datorns parallellport sitter det ett litet "dator-oscilloskop". Denna probe är sedan kopplad till frekvensgeneratorns utgång.

Mindmapper:
"Kan det vara så att du har gjort ett mistag vid inkopplingen och kopplat signaljord till signal någonstans."

Nope. :)

"Oftast så har man BNC-kontakter och så missar man ibland så att gnd på dessa inte kopplas ihop."

Helt riktigt. Jag hade GND från mätproben kopplad till frekvensgeneratorn. När jag kopplade bort den så försvann ljudet, men även oscilloskop-signalen på skärmen. Kopplade bort frekvensgeneratorns förstärkare och kopplade istället proben direkt till ena frekvensgeneratorn (inte GND inkopplad den här gången) och då fungerade det utan ljudstörningar. Det kan iofs vara så att signalen från frekvensgeneratorn då blir så svag att den inte stör labbplattan eller når fram till högtalaren..
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Alltid lika spännande :!:
Att man ska försöka undvika jordslingor verkar de flesta överens om!
Att man ska skyddsjorda ordentligt verkar också de flesta överens om!

Om man då har signaljord och skyddsjord på instrumenten samt att dessa har kontakt med varandra. Kopplar man då ihop signaljord med varandra samtidigt som man skyddsjordar, får man automatiskt jordslingor. Ju fler instrument dessto fler jordslingor.

När du kopplade loss proben bröt du en jordslinga. Dessutom verkade det som om det var ström i jordslingan. Normalt så ska du ha samma potential på jordarna och det ska därmed inte bli några jordströmmar. Normalt ska man kunna stoppa signalströmmar genom att göra som bengt-re tipsar om. Men som så många andra gånger "lättare sagt än gjort".

En misstanke som jag får i detta fall är om signal på något sätt läcker över till jord i förstärkaren. Se i första hand efter så att förstärkaren inte är spänningsförande pga läckage till dålig jord. Kolla även de andra grejorna.
Mät först mellan skyddsjord och signaljord.
Lossa sedan skyddsjord till grejen och mät så att du ser om det du finns spänning mellan grejens skyddsjord och eluttagets skyddsjord. Isåfall har du läckage i grejen.
peter555

Inlägg av peter555 »

Om det är förstärkaren du köpte på forumet så ser det ut som den har diffutgång. Om den inte är galvaniskt isolerad kommer du att pumpa ut ström i jorden via proben.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aaa! Just det! Nu förstår jag varför det blev sådär! :)

MindMapper:
"Att man ska försöka undvika jordslingor verkar de flesta överens om!
Att man ska skyddsjorda ordentligt verkar också de flesta överens om!"

Jajjamensan. :)

"Dessutom verkade det som om det var ström i jordslingan."

Jag har inte hittat något sådant. Det var det första jag mätte när jag kopplade in den. Brukar även se till så apparaterna sin fas likadant så att man slipper stötar, jordslingor och annat otrevligt. Det är "standard" hos mig att kolla sånt så fort jag kopplat in apparater. :)

"En misstanke som jag får i detta fall är om signal på något sätt läcker över till jord i förstärkaren."

Peter555 hittade orsaken till det. :)

Ska kolla de andra grejjerna du tipsade om. Tackar! :)
Skriv svar